Prefektbrev KV, vecka 42

Publicerad: 19 oktober 2020

Nu stänger vi veckan!

I oktober varje år bjuder rektor in till möte med universitets prefekter, vilket är ett bra forum att nätverka med ledande chefer och ledare på SLU och övriga prefekter för att diskutera långsiktiga och aktuella frågor. I år var mötet nedbantat till tre timmar på Zoom vilket inledde den gångna veckan. Det är alltid intressant att utbyta erfarenheter med andra prefekter, men det blev inte samma sak på Zoom som när vi setts fysiskt, kan jag konstatera. Dagens fokus var på vilket sätt begreppet ”Ett SLU” påverkar/genomsyrar vårt arbete. I tisdags och onsdags hade jag förmånen att vara med på SVAs projekt-råd, vilket var ytterligare ett bra tillfälle att samverka med omvärlden.

Då jag, som ni kanske vet, har ett engagemang i Region Uppsala, så kan jag inte nog inskärpa allvaret i det svåra läge vi nu befinner oss i gällande Covid-19 här i Uppsala. Sjukvården är åter under mycket stor press och vi måste alla göra vad vi kan för att minska smittspridningen. Så, jobba gärna hemifrån om och när ni kan och fortsätt vara noga med smittskyddet när ni är på campus! Uppdatera er också med jämna mellanrum på sidan för Information om Corona: om vad som gäller på SLU. (Detta är i linje med Rektors bifogade mail)

På tal om information så är ni alla välkomna att delta i ett digitalt KV-info på onsdag 21/10 12:15-12:55. Jag vet att det krockar med några andra intressanta saker på SLU, men jag ska försöka komma ihåg att spela in mötet så att det går att se det i efterhand (påminn mig gärna när jag drar igång mötet).

Som en information så har vår Professor i husdjursreproduktion, Patrice Humblot, annonserat att han kommer att börja trappa ned inför sin pension. En anhållan om att rekrytera en ny professor har lämnats till fakulteten och förhoppningen är att den skall landa väl. I samband med att Patrice trappar ned sin verksamhet planerar jag att göra en administrativ omorganisation av ämnena husdjursreproduktion och reproduktionsbioteknologi, så att de åter blir en organisatorisk enhet, under ledning av Ulf Magnusson. Mer information om denna process kommer under hand och förslaget till ny organisation är ännu inte fackligt förhandlat.

Under vecka 43 kommer undertecknad att vara på plats onsdag-fredag

Trevlig helg!