Prefektbrev KV, vecka 2

Publicerad: 13 januari 2020

Decenniets första fredagsbrev!

Jag hoppas att ni alla har haft en lika skön jul och nyårsledighet som undertecknad! Välkomna tillbaka! Ledigheten avslutades dock på lite oväntat och tråkigt sätt i måndags kväll då Elinora meddelade att hon gått och brutit benet. Hon är nu opererad och under tillfrisknande, men vi får nog räkna med att hon håller sig lite lugnare än vi är vana vid ett tag framöver.

På tisdag-onsdag kommande vecka blir det full aktivitet på KV när veterinärernas ex-jobb ska redovisas. Det är roligt att läsa titlarna på alla intressanta arbeten som kommer att redovisas och tillfredsställande att konstatera att en så stor del av arbetena gjorts på KV. Bra jobbat även i år!

Dekanen har kallat fakultetsnämnd och prefekter till workshop onsdag-torsdag, så då kommer jag att vara på annan ort och fokusera på fakultetens strategiarbete.

En glädjande nyhet från årsskiftet är att det nationella bibliotekskonsortiet BIBSAM tillsammans med universitet och högskolor i Sverige slutit olika typer av avtal som ger dig som ger oss författare gratis OA-publicering utan extra kostnad. Läs mera! https://www.slu.se/site/bibliotek/publicera-och-analysera/open-access/slu-avtal/

Under vecka 3 är jag på plats alla dagar (men ganska sparsamt onsdag-torsdag).

Trevlig Helg!
Nils

Nedan följer veckans samlade informationspunkter:

• Forskningssekreteraren rapporterar om två ERA-NET utlysningar varav den första rör utveckling och anpassning av digital teknologi för bla precision farming samt den andra utlysningen infektionssjukdomar med inriktining på epidemier & emerging diseases, vacciner och fältdetektion. (se bilaga)
  • Forskningssekreteraren vill också sprida en utlysningskalender för 2020 som är väl värd att ta del av! (se bilaga)