Karin Wiberg omvald som ledamot i Toxikologiska rådet

Publicerad: 29 januari 2020
Karin Wiberg, foto.

Karin Wiberg, professor vid institutionen för vatten och miljö, har blivit omvald som ledamot för Kemikalieinspektionens Toxikologiska råd.

Toxikologiska rådet är ett expertorgan för samråd mellan statliga myndigheter när det gäller frågor om kemiska ämnen som kan skada människors hälsa eller miljön. Rådet består av experter från svenska myndigheter och av forskare vid svenska universitet.

Toxikologiska rådet organiseras av Kemikalieinspektionen och du kan läsa mer om rådets uppgifter på deras webbplats.

Karin Wiberg har varit ledamot i rådet sedan 2011. Det nya förordnandet gäller från 22 januari i år till och med 31 december 2022.

Fakta:

Karin Wiberg är fakultetsprofessor vid institutionen för vatten och miljö och leder en forskargrupp i organisk miljökemi (POPs-gruppen). POPs-gruppen studerar källor, spridning, omsättning och exponering av långlivade organiska miljöföroreningar (POPs, micropollutants) som till exemepel högfluorerade ämnen (PFAS), läkemedel, PAH, pesticider och flamskyddsmedel.