Maria Engedahl blir ny djursjukhusdirektör för UDS

Publicerad: 02 juli 2019

Maria kommer närmast från Akademiska sjukhuset där hon har varit chef för laboratoriet de senaste åtta åren. Hon har ca 20 års erfarenhet av bland annat ledarskap, marknadsföring och ekonomi. Från och med den första oktober blir hon ny djursjukhusdirektör.

Maria har trivts mycket bra under sina år på Ackis. Framför allt älskar hon miljön där klinik möter universitet, vilket är en av orsakerna till att den här tjänsten tilltalar henne. Samtliga som har varit delaktiga i rekryteringen av en ny djursjukhusdirektör är överens om att Maria har allt som rollen kräver och behöver. Det är en komplicerad, utmanande och mycket spännande uppgift att leda Sverige enda universitetsdjursjukhus. En uppgift som kommer att passa Maria mycket bra.

Givetvis väcks nyfikenheten på hur det står till med djurintresset hos vår framtida direktör. Maria är uppvuxen med hundar och familjen har under åren oftast haft egen hund. Raserna har varierat, men t.ex. cocker spaniel och schäfer för att nämna några. Marias barn är nu vuxna, men dotterns hästintresse har också medför en närhet till djuren.

Vi ser fram emot att välkomna Maria till sin nya arbetsplats i höst. Vi är säkra på att hennes driv och engagemang kommer att inspirera oss, och vi är övertygande om att hennes erfarenhet från ett universitetssjukhus kommer att gagna oss!

Li Hedenström
Marknads- & kommunikationsansvarig UDS