Mört fortsatt dominant i provfisken utanför Vaxholm

Publicerad: 12 juni 2019

Provfisken runt Långholmsfjärden utanför Vaxholm har genomförts sedan 2016. Den varma sommaren 2018 medförde mer fisk i näten men i övrigt var fångstsammansättningen lik tidigare år. Området karakteriseras av dåligt siktdjup, en hög andel mört i fångsten samt stor braxen och abborre.

Mört utgjorde hälften av fångsten (50 procent) i provfisket utanför Vaxholm, följt av abborre (34 procent). Sammanlagt har 14 arter fångats under provfiskena 2016–2018.

- Den varma sommaren 2018 påverkade även provfisket utanför Vaxholm, fångsterna av mört och abborre var större samtidigt som abborrynglen vuxit snabbare än vanligt, säger Henrik Flink, forskningsassistent vid institutionen för akvatiska resurser vid SLU (SLU Aqua).

Siktdjupet vid Vaxholm har varit kring 3–4 meter, vilket är lägre än vad som uppmätts vid motsvarande provfisken i Lagnö i Norrtälje kommun och i Asköfjärden utanför Trosa. Det grumliga vattnet i kombination med de stora fångsterna av mört antyder att Vaxholm är påverkat av en hög näringsbelastning.

Provfiskena vid Vaxholm ingår i den svenska övervakningen av kustfisk, och genomförs i augusti av SLU Aquas kustlaboratorium i samarbete med Länsstyrelsen i Stockholms län och Vaxholms fiskevårdsområdesförening.

Syftet med övervakningen är att kartlägga förändringar och variationer i fisksamhället. Med återkommande undersökningar kan man också fånga upp tecken på storskalig miljöpåverkan som t.ex. övergödning, klimatförändringar och miljögifter. Eftersom undersökningarna i Vaxholm bara pågått tre år går det inte att dra några långtgående slutsatser.

Henrik Flink, forskningsassistent
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU