Ändrade riktlinjer vid nomineringar till hedersdoktorer

Publicerad: 06 mars 2019

NJ-fakulteten vill att antalet nomineringar till hedersdoktorer ska öka och ändrar därför nu riktlinjerna. Förändringen består i att ledamöter i fakultetens valförsamling bjuds in för att komma med förslag. Tidigare var alla nomineringar kanaliserade genom prefekten för att sedan överlämnas till fakultetsnämnden. Nu kan de som ingår i valförsamlingen själva föreslå kandidater men förslaget ska vara undertecknat av minst tio ledamöter. Förslagen ska skickas in senast den 1 april.

Sveriges Universitets- och Högskoleförbund har generella rekommendationer för vem som kan utses till hedersdoktor. Utöver dessa har NJ-fakulteten egna beslutade kriterier

• inom fakultetens och närliggande områden framstående svenska och utländska lärare, forskare och icke akademiskt meriterade personer,
  • företrädare för näringsliv och samhälle eller personer som studerat/verkat vid fakulteten och som gjort mycket framstående insatser, nationellt eller internationellt som främjat fakultetens verksamhet och utveckling,
  • författare och konstnärer som behandlat ämnen som ligger inom fakultetens intresseområden.

NJ-fakulteten utser endast agronomie hedersdoktorer. En person som har doktorsexamen från SLU kan inte komma ifråga för ett hedersdoktorat. Inte heller någon som är anställd vid fakulteten.

Det är fakultetsnämnden som fattar beslut om vem eller vilka som ska utses till hedersdoktorer.