Christine Watson är KSLA:s Wallenbergprofessor 2019

Publicerad: 01 februari 2019
Två kvinnor i eleganta klänningar.

Professor Christine Watson, Scotland’s Rural College, Storbritannien, har tilldelats KSLAs Wallenbergprofessur för 2019. Hon kommer att vara gästprofessor på SLU där hon ska bidra till utvecklingen av hållbara odlingssystem – bland annat med fokus på baljväxternas roll.

Christine Watson har stor kompetens och stort engagemang i uthålliga produktionssystem inom jordbruket. Det är få forskare som har den djupa och breda kunskap som hon tillägnat sig genom åren.

Hon har forskat om system där både husdjur och grödor ingår, dynamiken i näringen från växter och djur, miljöaspekter för utomhusgrisar samt produktion av växtprotein, särskilt när det gäller baljväxter i europeiska växtodlingssystem.

- Vi gläder oss åt att ta emot Christine Watson Hon kommer att arbeta tillsammans med våra nyrekryterade biträdande lektorer och delta i handledningen av doktorander. Hon kommer dessutom att vara engagerad i SLUs fakultetsövergripande plattform Odlingssystem där hennes internationella erfarenheter och forskningsaktiviteter kommer att bli viktiga bidrag, säger Paula Persson prefekt vid institutionen för växtproduktionsekologi.

Christine Watson tog emot diplomet från kronprinsessan Victoria vid KSLAs högtidssammankomst den 28 januari. Wallenbergprofessurerna är ettåriga gästprofessurer av högsta internationella klass och syftar till att knyta framstående utländska forskare, som kan förväntas bidra till förnyelse av svensk vetenskap inom den gröna sektorn, till svenska universitet och högskolor. På SLU knyts Christine Watson till fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap och institutionen för växtproduktionsekologi.

Läs mer om högtidssammankomsten på KSLA