Nytt nationellt avtal med Elsevier

Publicerad: 02 december 2019

SLU har anslutit sig till ett nationellt avtal med Elsevier. Avtalet innebär att forskare och studenter åter får tillgång till förlagets tidskrifter, men gör det också enklare för forskare att kostnadsfritt publicera öppet tillgängligt.

Det nya avtalet ger studenter och forskare fri tillgång till Elseviers tidskrifter, något som sedan det förra avtalet löpte ut inte varit möjligt. Elsevier är ett av de allra största förlagen, och avtalet innebär att drygt 2000 tidskrifter åter är tillgängliga.

En nyhet i avtalet är att forskare från och med årsskiftet kommer att kunna publicera artiklar öppet tillgängligt utan extra avgift i en majoritet av Elseviers tidskrifter. Information om vilka tidskrifter det rör sig om kommer att publiceras på bibliotekets webbplats innan avtalet blir aktivt.

Avtalet har förhandlats fram av BIBSAM, det nationella konsortiet som ansvarar för avtal om tillgång till elektroniska tidskrifter och databaser.