KCF önskar God Jul och Gott Nytt År!

När julen och årets slut närmar sig är det naturligt att summera och reflektera över det gångna året. Vad är det vi kommer att minnas och kanske helst glömma? När man är verksam i ”de gröna näringarna” faller ofta tankarna på väder och vind. Där visade sig 2019 vara ett förhållandevis gynnsamt år. Särskilt med tanke att det fanns en del att läka efter torkan 2018. Det var torrt på sina håll även i år och barkborreangreppen i skogen fortsatte och förvärrades. Men på många håll blev skördarna av gräs och spannmål mycket bra och tomma lager kunde fyllas upp. Ur odlarperspektiv ett i huvudsak positivt år.
Ur ett företagarperspektiv visade undersökningar som Lantbruksbarometern (2019) att den relativa optimismen och framtidstron ökade. Samtidigt fortsatte näringen att ifrågasättas i den allmänna debatten. Kanske kulmen, eller snarare lågvattenmärket, kom i samband med presentationen av IPCC rapporten om markanvändning där en måttligt insatt reporter på SVT fick för sig att lansera det egenkonstruerade begreppet ”bondeskam”. Näringen, på alla nivåer, har förtjänstfullt mött upp och återfört diskussionen till verkligheten om möjligheterna i ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart livsmedelssystem där primärproduktionen spelar en avgörande roll i t.ex. förmågan att minska CO2 belastningen genom ökande kolinlagring i jord och gröda, optimerad produktion för ökad verkningsgrad och inte minst ökad lönsamhet för ökad social och ekonomisk hållbarhet.
När jag blickar framåt ser jag att den enskilde företagarens förmåga att ta vara på möjligheterna och förändringarna, att välja strategi och leva strategi, spelar en helt avgörande roll. Jag hoppas att de gröna näringarnas attraktionskraft stärks. Så att fler vill utbilda sig och börja arbeta i näringen. Det finns så många driftiga, duktiga företagare att inspireras av och de ekonomiska, sociala och miljömässiga värdena som genereras borde uppmärksammas oftare.
Nya grödor och nya grepp inom såväl produktion och tjänster som småskalig livsmedelstillverkning, nya marknadskanaler, turism, digitalisering, utvecklas hela tiden och bidrar till att öka attraktionskraften. För att våga satsa och driva innovationer framåt, och ”bryta ny mark”, behöver företagarna få kraft att både utveckla befintliga företag och starta nya verksamheter, vilket även omfattar stöd i form av rådgivning och utvecklingsstöd för att kunna hantera både med- och motgångar i processen. Vi ska inte heller glömma stödet i nätverken inom näringen. Att möta kollegor för att diskutera problem och möjligheter och att ta hand om varandra och familjen är viktiga ingredienser i ett attraktivt företagande och liv på landsbygden.
Julen och helgerna är en bra tid för reflektion och planering både enskilt och tillsammans med andra. Jag ser fram mot ett nytt spännande verksamhetsår med SLU Kompetenscentrum Företagsledning och alla samarbetspartners. Önskar er alla en fridfull jul och ett gott nytt år!
Per Hansson, verksamhetsledare för SLU Kompetenscentrum företagsledning
PS. Glöm inte gröten till tomten, gärna fullkorn. DS