Prefektbrev KV vecka 46

Publicerad: 16 november 2019

Hej KV! Höstruskets tid är nu, men vi går mot mysigare tider!

Det är exempelvis bara två veckor kvar till vårt årliga julbord (29/11 17:00 på Norrlands Nation) som vi även i år kör tillsammans™ med UDS personal! Hoppas att ni kommit ihåg att anmäla er till Sussie Petterson, som skickade ut en anmälan i måndags. Samma eftermiddag, den 29:e kl 15:30-16:00 kommer undertecknad och djursjukhusdirektören, Maria Engedahl att presentera grunderna i samverkansprojektet VH-UDS i Audhumbla. Det är viktigt att så många som möjligt av de som är berörda av samarbetet kan närvara.

Novemberföljetongen, budgetarbetet, är på väg in i slutfasen och i nästa vecka ska det vara klart för KVs del. En stor eloge till Zelal och Elinora som jobbar hårt med att få ihop helheten!

Under 2020 kommer SLU att se över sina rutiner kring bisysslor vilket berör många av oss på KV, men jag vet inte riktigt vad det kommer att innebära. Vi på KV kommer inledningsvis att göra en genomgång tillsammans med SLUs jurister om vad som gäller för KVs medarbetarprofil. Vidare har jag tagit fram ett utkast till att justera KVs organisationsmodell som i korthet innebär att avdelningarna försvinner och att de ämnesansvariga får ett större personalansvar. Ni kommer att få se och lämna synpunkter på förslaget när det har diskuterats i ledningsgruppen och med de ämnesansvariga. När det finns ett färdigt förslag så kommer det att förhandlas enligt gällande regelverk.

Fakulteten har glädjande nog beslutat att John Pringle, Camilla Björkman och Christer Bergsten efter sina respektive pensionstillfällen kommer att ha ställning som Professor emeritus/emerita vid institutionen.

Igår spikade vår prisade doktorand Jean-Baptiste Ndahetuye sin avhandling ”Mastit hos mjölkkor i Rwanda: Prevalens, etiologi, antimikrobiell resistens, molekylär epidemiologi och effekt på mjölkkvalitet” och vi ser nu med spänning fram emot hans disputation, den 5 december!

Under vecka 47 kommer jag att vara på plats alla dagar utom onsdag.

Med detta önskar jag er alla en trevlig helg!
Nils