SLU och Rosendalsgymnasiet har gjort en webbtidning ihop

Publicerad: 11 januari 2019

Elever på Rosendalsgymnasiet i Uppsala har intervjuat ekologiforskare på SLU. Deras uppgift var att skriva en artikel som riktade sig till unga människor – alltså sina kompisar. Artiklarna ger inblick i fladdermössens, insekternas och fåglarnas liv men också hur det är att vara forskare.

Detta är andra året som Ekologicentrum på SLU samarbetar med läraren Lena Wellhagen på Rosendalsgymnasiet och de treor som valt att fördjupa sig i biologisk mångfald.

- Förra året blev det ett bra möte mellan forskare och elever men i år ville vi göra mer av deras texter och bestämde oss för att göra en webbtidning, berättar Anna Lundmark, kommunikatör på Ekologicentrum.

Forskarna som var med i projektet fick plocka ut en vetenskaplig artikel som sedan var utgångspunkt för intervjun. Men tanken var inte att eleverna skulle skriva en sammanfattning av artikeln utan de var fria att plocka upp det som de tyckte var mest spännande och utgå ifrån det. De skulle skriva en artikel som deras jämnåriga skulle vara intresserade av att läsa.

- Det är ingen lätt uppgift och jag är imponerad över hur bra deras texter blev. Det är ett tecken både på att våra forskare är bra på att förklara vad de gör och på att dessa elever är väldigt duktiga. Jag gillar särskilt de som har vågat ta ut svängarna lite, säger Anna Lundmark.

Artiklarna har illustrerats av tecknaren Ruholah Moradi som också varit elev på Rosendalsgymnasiet.

- Väldigt fina bilder! Eleverna hade också i uppgift att ta en bild av sig själva tillsammans med forskaren.

Kanske kommer det ett nytt nummer av webbtidningen om ett år men det beror lite på resultatet. Det räcker ju inte med att publicera något på webben, någon måste ju läsa det också för att det ska vara värt det jobb som alla har lagt ner.

- Jag har uppmanat eleverna att dela artiklarna i sina kanaler och jag vet också att de ska användas inom undervisningen på Rosendalsgymnasiet. Egentligen uppmanar jag alla att gå in att läsa elevernas artiklar för det är de verkligen värda!