Bokslutskommentar halvår 2018

Publicerad: 21 september 2018

Fakultetens utfall för första halvåret ligger nära 50 procent av budget både avseende intäkter och kostnader. Det är budgeterat att fakulteten ska göra ett underskott om cirka 55 miljoner kronor (mnkr) för helåret, och prognosen pekar på ett resultat kring minus 50 mnkr.

Står sig prognosen så är det andra året i rad som fakulteten gör ett underskott efter att under flera år ha genererat överskottsresultat och därigenom ökat det balanserade kapitalet. Vad som betraktas som ett bra resultat skiljer sig markant från ett aktiebolag där vinstmaximeringen är det givna målet. Statlig verksamhet ska bedrivas så att tilldelat statsanslag årligen förbrukas, det vill säga ett resultat nära noll ska eftersträvas.

I det läge fakulteten nu befinner sig i, med ett stort balanserat kapital ute på institutionerna, är det positivt med det planerade underskottet. Omfattande satsningar har initierats av fakulteten centralt i form av anställningar av biträdande lektorer, postdoktorer och doktorander, där fakulteten centralt medfinansierar dessa anställningar.

Kravet från fakulteten, i satsningen på postdoktorer och doktorander, har varit att institutionerna ska medfinansiera sin del av anställningarna genom statsanslag och kapital och därigenom påverka resultatet i riktningen mot underskott. Det balanserade kapitalet har alltså börjat generera verksamhet, som på sikt troligtvis leder till ökade intäkter i form av prestationsanslag och mer externa medel.

Sanita Fröman
Fakultetsekonom
Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap, SLU
Sanita.Froman@slu.se, 018-67 10 33