Kom igång med SLU:s nya lärplattform Canvas redan till höstterminen 2018

Publicerad: 21 maj 2018

SLU har skrivit avtal med SUNET att börja använda lärplattform Canvas i undervisningen. Alla som vill, och särskilt du som har nya kurser, kan börja använda Canvas redan till höstterminen 2018.

Canvas-projektet kommer att hjälpa dig att komma igång och ge dig den support du behöver under hela kursen. Se det som en chans att vara först på banan och visa att just din/dina kurser är på framkanten!

Fördelar med Canvas
  • Canvas är nationellt upphandlat tillsammans med 15 andra lärosäten.
  • Canvas möjliggör effektiv metodik och pedagogik samt erbjuder lärare och studenter moderna verktyg för interaktion och kommunikation.
  • Canvas är ett öppet system som lätt kan integreras med andra system/produkter.
Beställning av Canvas kursrum

Du beställer kursrum i Canvas av IT-stöd, it-stod@slu.se.

I beställningen behöver du uppge att det gäller kursrum i Canvas samt skicka med följande:

• Kurskod
  • Anmälningskod
  • Kursen namn
  • Vem som ska vara behörighet att administrera kursen (lärare, etc.)

Du kan söka fram informationen du behöver från kurssök.

Efter att du har beställt kursrummet får du behörighet till Canvas. Du får tillgång till manualer och kan alltid kontakta Canvas-projektet för support.

Innan höstterminen börjar lägger IT-stöd till studenterna på kursen till kursrummet.

Avveckling av Fronter

När SLU går över till Canvas så kommer Fronter att fasas ut. Under en övergångsperiod kan du använda båda systemen.