Kapital på NJ-fakulteten

Publicerad: 04 maj 2018

SLU, precis som många andra universitet och högskolor, har ett stort kapital som till stora delar finns hos institutionerna. Kapitalet består till största delen av årliga anslag som inte har förbrukats och inte är behäftade med arbetsskulder.

SLU kan välja att omsätta kapitalet i bra verksamhet eller riskera att det dras in av staten och används till annan statlig verksamhet.

Kapitalet är till stora delar uppbundet, så till vida att det i redovisningen ser ut som att det är olika forskare som "äger" kapitalet, trots att det är SLU:s kapital. När kapital sparas inom forskargrupperna bidrar det inte till den verksamhet som avsetts. Att spara kan vara logiskt för enskilda forskare, men det gagnar inte verksamheten i stort.

Kapitalet ska användas till att generera ännu mer bra forskning och bidra till ökade intäkter i form av prestationsanslag och mer externa medel. Detta blir resultatet om det används till satsningar på exempelvis tidsbegränsade anställningar eller att finansiera biträdande lektorer i meriteringsfasen.

Anna-Lena Herfindal
Fakultetsekonom
Fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap, SLU
anna-lena.herfindal@slu.se, 018-67 22 48