SLU kommer vara värd för en ny Ersamus-kurs om precisionsodling

Publicerad: 15 maj 2018

SLU kommer vara värd för det första kurstillfället i det nya Erasmus-programmet “Smart Farming (Precision Agriculture) and New Technologies". Programmet är en del av Erasmus nyckelåtgärd 2: Samarbete för innovation och utbyte av god praxis.

Under 11-22 juni i år kommer SLU att vara värd för Erasmus första intensivkurs i precisionsodling och nya tekniker.

Från seminarier till praktik hos jordbruksföretag

Det två veckor långa programmet genomförs i Skara och innehåller seminarier, projekt, fältbesök och internationellt grupparbete i samarbete med våra industripartners. I den andra delen av kursen kommer kursdeltagarna göra en praktik i företag inom jordbrukssektorn där de får se olika delar av företagsverksamheten.

Professorer och studenter från många länder

Under det här första kurstillfället kommer 14 professorer och 26 studenter delta från projektets sju europeiska partnerinstitutionerna inom jordbruk och biovetenskap. Professorerna och studenterna kommer från Sverige, Finland, Grekland, Frankrike, Belgien och Portugal.

Fakta:

Vad är precisionsodling?

Precisionsodling syftar till att anpassa åtgärder och insatser allt eftersom förutsättningarna ändras. Genom att göra rätt på varje del av ett fält kan vi på en och samma gång utnyttja våra resurser bättre, öka skördarna och lönsamheten och minimera oönskade effekter på miljön.

Bo Stenberg
Docent/forskningsledare vid institutionen för mark och miljö
bo.stenberg@slu.se
0511-672 76, 0730-77 72 76