Sydsvensk Skogsvetenskap Verksamhetsåret 2017

Publicerad: 16 mars 2018

Skogsforskningen i Alnarp etablerades 1988. Vi har alltså nu funnits i 30 år och lämnar därmed ungdomstiden och går in i medelåldern. Med det följer större mognad, tyngd och bredd. Idag forskar och undervisar vi inte bara i skogsskötsel, utan även inom ämnena skogspolitik, skoglig planering, naturvård, skogshistoria, skogspatologi, tropisk skogsskötsel och frövetenskap.

"En milstolpe på vägen in i medelåldern är vår mastersutbildning Euroforester där samarbetet med IKEA haft avgörande betydelse. Institutionen har cirka 45 anställda, varav 25 forskare och 15 doktorander och en omsättning kring 45 miljoner kronor. Vi har de senaste åren fått in alltmer forskningsanslag, och inte mindre viktigt, vi syns allt mer i internationella vetenskapliga tidskrifter. Men, vi har inte glömt vår förankring i den regionala skogssektorn. Under 2017 startade FRAS (Framtidens Skogsskötsel i södra Sverige). Det är ett samarbete mellan oss, Skogforsk, och Linnéuniversitetet. Tillsammans med skogsnäringen i regionen finansieras  sex doktorander kring frågor som ligger sektorn varmt om hjärtat, allt från effektivare föryngringar till gallring och generell hänsyn.
Det är ett av många spännande projekt inför kommande årtionden."

Matts Lindbladh, Prefekt

Ladda ner Årsrapporten 2017