Inför driftsättning av nya Ladok

Publicerad: 02 februari 2018

Övergången till nya Ladok kommer att ske vecka 20, vilket innebär att Ladok kommer att vara stängt 8-20 maj. Här samlar vi vad du behöver tänka på innan och efter bytet till nya Ladok.

Viktiga datum
  • 15 mars – moduler måste finnas inlagda i Slukurs för ht 2018
  • 4 maj – sista dag för resultatrapportering, examensärenden, registrering, tentamenstillfällen
  • 21 maj – nya Ladok öppnar
  • 22 maj – studentgränssnittet öppnar
Att tänka på
  • All pågående resultatrapportering måste avslutas i nuvarande Ladok innan övergången till nya Ladok. Resultat som inte är definitivt inlagda innan 4 maj måste läggas in på nytt i nya Ladok efter 20 maj. Resultat som är inlagda i nya Ladok kommer att flyttas över per automatik. Städa bort listor som inte är aktuella.
  • Webbregistrering på kurser för studenter stäng 4 maj. Ni kan öppna webbregistreringen tidigare för kurser som startar sent på terminen så har studenterna möjlighet att registrera sig. Även webbanmälan till examen stängs.
  • Ladokping stänger 4 maj. Berör endast ett fåtal användare. Det innebär att ni inte kan titta på meriter som studenter läst på andra lärosäten under denna period.
  • Tentamenstillfällen flyttas över till nya Ladok. Anmälan till tentamenstillfällen som en student har gjort i Mina Studier innan 4 maj flyttas inte över till nya Ladok. Påminn studenterna att anmäla sig på nytt i nya Ladok efter 20 maj.
  • Moduler för hösten 2018 ska finnas inlagda i Slukurs senast 15 mars. De uppgifter som finns inlagda i Slukurs 15 mars är det som kommer att gälla under hösten 2018. Det fungerar på ett nytt sätt i nya Ladok som gör att förändringar är svårhanterliga.
  • Alla pågående aktiviteter avseende examensärenden måste avslutas 4 maj innan övergången till nya Ladok.
  • Arbete i NyA-klienten bör inte förekomma under perioden, 8-20 maj. Man kan behörighetsgranska om behov finns, men ingen efterantagning kan göras. Likaså bör reservantagning inte förekomma i NyA-webben under samma period.

Nya Ladok levereras med ett studentgränssnitt som ersätter Mina Studier. Studenterna kommer att informeras genom mejl och information på Studentwebben innan övergången till nya Ladok.

webbsidan för nya Ladok hittar du utbildningsmaterial och information om utbildningar/support.