Deadline för registrering av rapporter och faktablad i SLUpub

Publicerad: 02 februari 2018

Deadline för registrering av 2017 års rapporter och faktablad i SLU:s publikationsdatabas (SLUpub) är satt till den 28 februari 2018.

Publikationerna ska registreras i SLU:s publikationsdatabas (SLUpub) med fulltext. Därifrån förs materialet automatiskt över till universitetets open access-arkiv Epsilon.

Guide för registrering finns på bibliotekets webbplats.

Bakgrund och rektorsbeslut

Sedan 2014 är det enligt rektorsbeslut obligatoriskt att registrera alla rapporter och faktablad från SLU i Epsilon. Beslutet omfattar även att SLU:s forskare uppmanas att publicera open access. Sedan tidigare publiceras även alla avhandlingar och studentarbeten i systemet. Publicering i Epsilon gör att publikationerna enkelt kan hittas via sökmotorer som Google och de blir lätta att dela i sociala nätverk. De tilldelas också en så kallad persistent länk, en oföränderlig länk via vilken publikationen alltid kommer att nås, oavsett var Epsilon-arkivet kommer att ligga i framtiden.