Utvecklingsmedel för miljöanalysprogram Skog, Vilt och Klimat

Publicerad: 18 december 2018

SLU:s miljöanalysprogram Skog, Vilt och Klimat utlyser utvecklingsmedel. Sista ansökningsdag är den 28 februari.

Program Skog, Vilt och Klimat, som samordnas av fakulteten för skogsvetenskap, utlyser medel till projekt som syftar till att utveckla metoder eller datatillämpningar inom miljöanalysen och/eller bidrar till efterfrågade beslutsunderlag till avnämarna. Vid SLU finns bred kompetens, omfattande databaser och väl inarbetade kontaktytor gentemot avnämare av olika slag. Genom denna utlysning vill fakulteten uppmuntra till nya tillämpningar inom miljöanalysen och öka samverkan, både internt och externt.

Ansökningarna kommer att presenteras för och diskuteras med programmens externa referensgrupper, varefter miljöanalysnämnden vid S-fakulteten lägger fram ett förslag till beslut till fakultetsnämnden. Utlysningsprocessen är i sig av stort värde genom att den bidrar till en dialog med avnämarna kring utvecklingen och inriktningen av SLU:s miljöanalys.

Projektmedlen omfattar 500 000 kr för Skog (motsvarande medel till 1-3 projekt), 475 000 kr för Vilt (motsvarande 1-3 projekt) och 500 000 kr för Klimat (motsvarande 1-3 projekt) och utlyses som ett engångsanslag under år 2019. Delar av medlen kan dock få disponeras under år 2020, om särskilda skäl finns. Vetenskaplig publicering av resultaten uppmuntras, men bör ske utanför projektanslaget.

Ansökan och beslut

Ansökan görs kortfattad i det digitala formuläret Projektplan Miljöanalys (som du når via länken Projektplan Miljöanalys).

Formuläret bör öppnas i webbläsaren Internet Explorer, för att få full funktionalitet. Vid eventuella tekniska problem med formuläret kontaktas Mikaela Asplund: Mikaela.Asplund@slu.se

Sista ansökningsdag är den 28 februari 2019. Beslut beräknas kunna delges 1 april 2019. Utbetalning av medel sker i och med beslut om beviljande. Vid sen eller utebliven leverans kan fakulteten återta medel.

Kontakta programkoordinatorer vid eventuella frågor om utlysningen:

Mer information om respektive miljöanalysprogram.