Uppsala universitet upphör att medfinansiera CBM

Publicerad: 06 december 2018

Centrum för biologisk mångfald (CBM) inrättades av statsmakten 1995 på initiativ av både SLU och Uppsala universitet med syftet att bidra till Sveriges arbete att leva upp till de krav som ställs i konventionen om biologisk mångfald. CBM har alltså sedan starten 1995 till och med sista december 2018 varit ett centrum med både SLU och Uppsala universitet som huvudmän. Från och med 1 januari 2019 drar sig Uppsala universitet ur det organiserade samarbetet runt CBM.

NJ-fakultetens ledning och CBM för nu konstruktiva och framåtriktade diskussioner om de möjligheter och konsekvenser som förändringen medför för CBM. Biologisk mångfald är en fortsatt viktig samhällsfråga i Sverige och internationellt, och CBM har stor potential att även fortsättningsvis vara en viktig kraft inom detta område.

NJ:s fakultetsnämnd beslutade vid sammanträdet den 6 december att fakulteten täcker det eventuella underskott som kan uppstå under 2019 på grund av att medel från Uppsala universitet uteblir. Vidare beslutades att nyanställningar under 2019 ska ske i samråd med dekanen.