Medel att söka om lika villkorsaktiviteter

Publicerad: 05 december 2018

Det går att söka medel för att anordna lika villkorsarrangemang som till exempel att bjuda in föreläsare eller anordna en aktivitet på en institution. Detta gäller både medarbetare och studenter på NJ.

Ansök om stöd för aktiviteter som främjar lika villkor på NJ-fakulteten

Lika villkor ska vara en integrerad del av all verksamhet vid SLU.

Varför?

SLU ska arbeta med lika villkor och integrera lika villkorsarbetet i all verksamhet i syfte att främja jämställdhet och mångfald och motverka diskriminering.

Enligt diskrimineringslagen är SLU skyldig att motverka diskriminering och trakasserier. Ett sätt att uppmuntra lika villkorsarbetet är att med hjälp av lika villkorsfonden ge anställda, studenter och arbetsenheter möjlighet att genomföra aktiviteter som främjar lika villkor.

Hur?

Du kan söka medel för

• att anordna lika villkorsarrangemang (t ex bjuda in intressanta föreläsare till ett öppet arrangemang eller en kurs)
  • en utvecklingsaktivitet på en institution, kår eller kurs (t ex för att implementera lika villkorsaktiviteter i verksamheten)

Medel kan sökas från fonden löpande under året. För enstaka arrangemang utbetalas högst 30 000 kronor. Anställda, studenter och arbetsenheter inom SLU kan söka pengar. Enskilda studenter uppmanas att söka tillsammans med lämplig studentorganisation, exempelvis kårer eller sektioner.

Ansökans innehåll

• En beskrivning (max 4000 tecken) av hur lika villkor ska integreras i verksamheten och vad ni vill uppnå
  • Tidsram och budget
  • Ansvarig kontaktperson
  • Beskrivning av vilka diskrimineringsgrunder som kommer att beröras

Bedömning av inkomna ansökningar

• Lika villkorskommittén ger förslag på prioriteringar och lika villkorskommittén bereder ärendet. Därefter fattar kommittén beslut om tilldelning av medel.
  • Bedömning och prioritering görs utifrån hur väl ansökan kopplar till målen i diskrimineringslagen.

Skicka ansökan till LV-nj@slu.se

Kontakt och mer information

Kristin Thored. Se kontaktuppgifter nedan.