Maria Knutson Wedel föreslås bli ny SLU-rektor

Publicerad: 17 december 2018

Maria Knutson Wedel föreslås av styrelsen för SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, bli ny rektor. Hon efterträder professor Peter Högberg, som avgår till årsskiftet.

Maria Knutson Wedel är 55 år och är sedan 2012 vicerektor vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg med ansvar för bland annat grundutbildning. Hon blev 2009 biträdande professor i konstruktionsmaterial. Wedel blev civilingenjör i teknisk fysik 1988 och disputerade i fysik år 1996.

– Jag är glad att kunna föreslå regeringen Maria Knutson Wedel som styrelsens kandidat till rektor för SLU, säger styrelsens ordförande Rolf Brennerfelt. Hon har både de ledaregenskaper som krävs samt vetenskaplig förankring. Hennes bakgrund och erfarenhet stämmer väl in på de krav vi ställt i kravprofilen för tjänsten.

Regeringen fattar sedan det slutliga beslutet, vilket väntas ske efter årsskiftet. Maria Knutson Wedel väntas tillträda rektorsposten under sommaren 2019. Fram till dess kommer SLU:s nuvarande prorektor Karin Holmgren att vara tillförordnad rektor.

SLU-styrelsen beslutade vid måndagens möte också att förordna SLU:s vicerektor Erik Fahlbeck till tillförordnad prorektor under samma tid.

Pressbild

Maria Knutson Wedel. Foto: Johan Bodell