VetBact på SLUs server

Publicerad: 24 januari 2018

VetBact är en webbaserad databas som innehåller information om veterinärmedicinskt viktiga bakterier och motsvarande infektionssjukdomar. Tack vare medel från VH-fakulteten så finns VetBact nu på en server vid SLU.

Databasen riktar sig i första hand till studenter och lärare på fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap vid SLU, men den används också av läkarstudenter, kliniskt verksamma veterinärer och andra personer med anknytning till veterinärmedicin. Förutom den centrala databasen innehåller VetBact ytterligare fyra delar: en blogg, instuderingsfrågor, ett virtuellt laboratorium samt länkar till föreläsningar i bakteriologi.  VetBact har funnits allmänt tillgänglig på internet sedan 2006 och utvecklingen har hela tiden drivits av studenternas behov.