Dags för 2018 års medarbetarundersökning

Publicerad: 18 januari 2018

Den 22 januari får SLU:s medarbetare ett mejl från SLU/Quicksearch (slu.medarbetarundersokning2018-@mail.quicksearch.se) med en personlig länk till enkäten. Den beräknas ta 20 minuter att fylla i.

Medarbetarundersökningen som gjordes under 2016 ledde till konkreta åtgärder för att förbättra arbetsmiljön på SLU. Nu görs en uppföljning, och du har chansen att påverka igen!

Viktigt att så många som möjligt svarar

Den förra medarbetarundersökningen hade en svarsfrekvens på 74 %, och målet är att nå minst det! Ju högre svarsfrekvens desto mer användbara blir resultaten. Alla chefer har en viktig roll i att uppmuntra medarbetarna till att bidra.

Medarbetarundersökningen genomförs av personalavdelningen på uppdrag av universitetsledningen.

Rektor Peter Högberg betonar vikten av arbetet, som syftar till att nå universitetets strategiska mål:

– För att jobba aktivt mot vårt strategiska mål om att SLU ska ha en arbetsmiljö och arbetsförutsättningar som tillhör de mest attraktiva, behöver vi engagemang från alla medarbetare. Medarbetarundersökningen ger oss en mycket bra bild av hur vi (alla medarbetare) upplever vår arbetsmiljö idag, och därmed vad vi behöver arbeta vidare med för att nå det strategiska målet.

Hur trivs du på SLU?

Medarbetarundersökningen vill ta reda på hur medarbetarna mår och tycker om sin arbetsplats. Undersökningen har fyra huvudområden:

• Arbetsklimat
  • Ledarskap
  • Organisation
  • Mål och strategi

Återkoppling av resultatet

Under tiden vecka 7 – vecka 10 kommer alla chefer att få ta del av resultatet, och lära sig hur man tolkar och tar fram analyser. Det är sedan chefernas ansvar att föra vidare resultaten till sina medarbetare. Cheferna har också i uppdrag att utifrån resultaten arbeta vidare med att prioritera i sitt systematiska arbetsmiljöarbete.