Carl Brunius Årets docentföreläsare vid NJ-fakulteten

Publicerad: 27 september 2017

Docentnämndens pris till Årets docentföreläsare läsåret 2016/2017 har tilldelats Carl Brunius. NJ-fakultetens medarbetare bjuds på en kortversion av föreläsningen vid Fakultetsdagen den 22 november.

Ordförande i docentnämnden vid fakulteten för naturresurser och jordbruksvetenskap (NJ), Sara Hallin, berättar:

– Med priset vill vi synliggöra våra docenter i allmänhet och självklart den individ som vi tycker gav den bästa docentföreläsningen under senaste läsåret. Nästan alla docentföreläsningar är mycket väl genomförda och att gå och lyssna på dem är spännande.

– Ur fakultetens perspektiv är docentantagningen en viktig kvalitetsstämpel på våra nya huvudhandledare - de utbildar ju nästa generation forskare! Årets docentförläsare Carl Brunius höll en mycket entusiastisk föreläsning där han berättade om svårigheter och lösningar när det gäller datakvalitet och statistiks analys av data inom området metabolomik, allt med relevans för nutrition och hälsa. Metabolomik innebär att i en enda kemisk analys studera metaboliter (små molekyler) i ett prov, vilket genererar stora datamängder av högdimensionell struktur.

Kom och lyssna

Alla anställda vid NJ-fakulteten är välkomna till Fakultetsdagen den 22 november, då Carl Brunius bjuder på en kortversion av sin vinnande föreläsning!

Alla intresserade är välkomna att lyssna på NJ-fakultetens docentföreläsningar den 3 oktober, kanske finns nästa läsårs vinnare där?!