SLU-dagar vill inspirera och engagera

Publicerad: 12 juni 2017

SLU fyller 40 år som universitet och det firas bland annat med en dag för alla medarbetare på våra campus i Umeå, Alnarp och Uppsala.

Det blir ett program där vi får ta del av intressanta delar av vår verksamhet. Dagen innehåller även spännande föreläsningar med efterföljande paneldiskussion.
För ett universitet är ju inte 40 år en särskild ansenlig ålder, men inte desto mindre viktig att fira. Att kunna samla alla anställda under några dagar är ett fint tillfälle att lyfta fram SLU:s viktiga roll både historiskt och framåt. Och som medarbetare, oavsett om du är forskare, administratör eller djurskötare så bidrar vi alla till att göra SLU till ett av världens bästa universitet, säger Lena Andersson-Eklund, projektledare för SLU:s 40-årsjubileum.

Digitaliseringen utmanar

1 juli 1977 slogs tre högskolor ihop och bildade tillsammans Sveriges lantbruksuniversitet. Och även SLU:s rektor Peter Högberg vill lyfta universitets viktiga arbete. Men framtidsfrågorna är minst lika viktiga.
– Under 40 år har vi åstadkommit fantastiskt många bra saker. Men vi står också inför stora utmaningar, blanda annat den digitala utvecklingen. På SLU-dagen kommer vi att få möjlighet att lyssna, reflektera och diskutera vad digitaliseringen innebär för oss som universitet men även för oss som medarbetare, säger Peter Högberg, rektor för SLU.

Läs mer om SLU-dagarna och jubileumsfirandet