Gästprofessor på SLU får pris för forskning kring nanopartiklar och livets ursprung

Publicerad: 07 april 2017

Nicholas Kotov, gästprofessor på institutionen för molekylära vetenskaper, har tilldelats ett pris i kolloidkemi av American Chemical Society för sina studier i självsamordning av nanopartiklar och i livets ursprung.

Nicholas Kotov arbetar i vanliga fall på University of Michigan i USA, men arbetar just nu på SLU med stöd från AT Larsson fonden och Fulbright Foundation. Det här kemipriset delas ut varje år sedan 1952 av American Chemical Society för framstående vetenskapliga bidrag till kolloidkemi. I år delades priset ut i San Francisco, USA.

– Jag är tacksam för att vara en del av den stora grupp av forskare som tillsammans undersöker självorganisering av oorganiska partiklar på en nanoskala. Ju mer vi lär oss om området, destå tydligare blir parallellerna till de självorganiserande mönster vi ser inom biologin. ACS-priset ser jag som ett förtydligande att alla nanopartiklar i naturen har stor betydelse, men också att vi bara känner till en nanostor del av forskningsämet hittills, säger professor Nicholas Kotov.