Benedict - Ny postdoktor vid CBM

Publicerad: 21 mars 2017

Den andra av CBM:s tre nya postdoktorer, Benedict Singleton, började vid CBM i mars 2017. Benedict arbetar med vilken roll olika naturupplevelser spelar i den sociala konstruktionen av biologisk mångfald.

Benedict Singleton har en mångsidig forskningsbakgrund, han har bland annat bedrivit forskning i Zambia, Jamaica, Storbritannien och nu senast Färöarna om ämnen som inkluderar internationell utveckling, hiv/aids och valfångst. Han har en grundexamen i socialantropologi vid Queens University Belfast. Därefter fick han en masterexamen i internationell utveckling och förvaltning, vid Lunds universitet, samt en doktorssexamen i sociologi vid Örebro universitet.

I sitt arbete vid CBM kommer han att undersöka professionalisering av erfarenhet inom biologisk vetenskap, i likhet med utvecklingen i andra delar av samhället. Framför allt kommer han att undersöka expansionen av volontärturism, och dess förhållande till vetenskaplig praxis när det gäller begreppet biologisk mångfald. Denna forskning sammanfogar alltså kunskap om byråkratisering, politisk ekologi och från vetenskapliga och tekniska studier.