Vira Sadovska - ny kollega

Publicerad: 23 februari 2017

Välkommen Vira Sadovska, ny forskarstuderande på AEM! Vira började sitt arbete den 1 februari, med Lena Ekelund Axelson, också AEM, som handledare. Forskningsarbetet kommer att handla om mervärden i svensk livsmedelsproduktion. Närmast kommer Vira Sadovska från SLU Uppsalas tvååriga masterprogram i agrar ekonomi och företagsledning.

Efter kandidatprogrammet i ekonomi och entreprenörskap vid universitetet i Kiev i Ukraina arbetade Vira Sadovska som ekonom på en bank inom lantbrukskooperationen. Arbetet gjorde henne allt mer intresserad av agrar ekonomi och hon sökte sig till Europa för sin mastersutbildning, valet föll på Sverige och SLU Uppsala.

Hennes doktorsarbete kommer att börja med en stor litteraturgenomgång om mervärde och hur begreppet används i lantbrukssammanhang. Därefter följer fallstudier och enkäter till lantbrukare.

- Mervärde inom lantbruket är ett viktigt område. Lantbrukarna uppmanas ofta att skapa mervärden inom företaget men det är inte alltid så lätt att tolka vad det innebär, säger Vira Sadovska.