Bokslut 2016 för NJ-fakulteten

Publicerad: 24 februari 2017

Fakulteten fortsätter att bygga på kapitalet under 2016. Resultatet för helåret är ett överskott om 48 mnkr. I halvåret gjordes en prognos som pekade mot ett överskott om 28 mnkr för helåret 2016.

Att NJ-fakultetens resultat överstiger prognosen med 20 mnkr beror på det rektorsbeslut (SLU.ua.2016.2.9-4937) som togs den 17 januari 2017 och som innebar att fakulteten för 2016 tilldelades 19,7 mnkr, som utgör ersättning för fakultetens kostnader för friställda lokaler i MVM-huset och Biocentrum för perioden 2011-06-01 – 2015-03-31. Ersättningen kommer att fördelas tillbaka till intendenturerna inom respektive hus och därmed komma institutionerna tillgodo.

Fakulteten gör ett något överraskande stort överskott inom grundutbildningen (GU). Fakulteten har ett balanserat underskott inom GU som nu har minskat till -5 % i förhållande till omsättningen, vilket är positivt. Nu beror överskottet inte på att fakulteten fått ökat anslag eller kommit till rätta med att minska kostnader, utan överskottet beror på en samverkan av flera faktorer av engångskaraktär.

Även inom forskning (Fo) och forskarutbildning (Fu) gör NJ-fakulteten ett större överskott än budgeterat. Den enskilt största avvikelsen beror på den retroaktiva ersättningen för friställda lokaler som beskrivits ovan (19,7 mnkr). Utöver detta gör flera institutioner överskott. De institutioner som avviker mest från budget är institutionerna Ekonomi, Stad och land samt Mark och miljö som alla gör betydande överskott.

Foma-verksamhetens utfall har följt budgeten väl. Det finns avvikelser på enskilda kostnadsposter och mellan institutioner men det totala resultatet är i nivå med budgeten.

Antalet helårsarbetskrafter (HÅA) har minskat med 12 under 2016 trots att institutionerna budgeterade med en kraftig ökning. Vid utgången av 2016 är det totala antalet HÅA inom fakulteten nere på 881.

Kontraktsfordringarna fortsätter att öka och flera nya kontrakt har erhållits. Mellan 2015 och 2016 har kontraktsfordringarna ökat med 152 mnkr och uppgår till 657 mnkr i bokslutet 2016. De absolut största bidragsgivarna är Formas, Havs- och vattenmyndigheten, Mistra, Vetenskapsrådet och Energimyndigheten. Av SLUs nya kontrakt från Formas under 2016 motsvarande 371 mnkr har NJ-fakulteten erhållit 135 mnkr fördelat på 36 nya kontrakt. Det kan jämföras med 2015 då fakulteten erhöll 27 nya kontrakt från Formas motsvarande ett värde om 92 mnkr. Även från Havs- och vattenmyndigheten har under 2016 fler nya kontrakt erhållits, motsvararande totalt 95 mnkr.