Dekanbrev från Anne-Marie Dalin: Kära medarbetare på VH!

Publicerad: 18 december 2017

Snart är ytterligare ett år till ända och tiden tycks gå allt snabbare och det är väl samma situation för oss alla – vi lider inte brist sysselsättning. Inom utbildning som är mitt ansvarsområde har det hänt en hel del under hösten.

Porträttfoto av Anne-Marie Dalin
Anne-Marie Dalin är professor vid Institutionen för kliniska vetenskaper och vice dekan för utbildning på Fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap.

Som alltid i slutet av året är det en mängd kursplaner inför nästkommande läsår som ska beslutas av programnämnden. I år har vi haft totalt ca 70 kursplaner så det har varit långa möten.

I slutet av september hade vi på plats en grupp från EAEVE (European Association of Establishment for Veterinary Education) som utvärderade veterinärprogrammet. Deras preliminära bedömning då var ”Conditional accreditation”. Som vi informerades om i förra veckan blev den slutliga bedömningen ändrad till ”Non accreditation”. Vi kommer att överklaga detta beslut eftersom vi i rapporten ser faktafel och missuppfattningar. Nytt informationsmöte blir den 26 januari.

SLU:s styrelse beslutade i november om att ett nytt resursfördelningssystem, från styrelse till program/programgrupper ska införas från 2018. Systemet grundar sig på en 7-gradig klassificering efter ämnesinnehåll. Husdjursagronom- och Etologi & Djurskyddprogrammen tillhör nu klassen ”Naturvetenskapligt/tekniskt program” (85 % natur- och 15% samhällsvetenskap) och Sport och sällskapsdjur (SoS) klassen ”Blandade program med fokus på naturvetenskap” (65% natur- och 35% samhällsvetenskap). För Djursjukskötar- och Veterinärprogrammen blir det inga förändringar 2018 eftersom planeringsavdelningen ska utreda kostnaderna för infrastruktur och vi väntar på återkoppling.

Ett arbete är igång med att öka studentrekryteringen till husdjursvetenskapen, ffa husdjursagronom och SoS, och för alla program en breddad rekrytering. Vi kommer att ha en studentdriven ”#Plugga djur” kampanj från januari till mitten av april (vi kopierar NJ:s ”Plugga hållbart”). Kampanjen består av att studenterna gör dagliga inlägg på Facebook, Twitter och Instagram, Snapchat mm. Dessutom kommer korta filmsnuttar på studenters och alumners vardag att läggas ut på Youtube.

Det är en stor efterfrågan på examinerade djursjukskötare. I höst har vi tagit in 80 studenter, en ökning med 100 % sedan 2014. Nu finns det krav på att vi ska öka antagningen till 100. Med denna ökning kommer det att bli 300 fler studenter än vad VHC en gång planerades för.  Därför har vi satt igång en med en konsekvensanalys som bl.a. inbegriper lokaler, undervisningsdjur, VFU, KTC, ekonomi och samordning med veterinärprogrammet. Förhoppningsvis blir arbetet klart i april.

”#Metoo” som fått stor uppmärksamhet sedan i oktober visar hur angeläget det är att vi i det dagliga arbetet inte blundar för utan säger ifrån om någon utsätts för trakasserier eller mobbing. Det inkluderar både medarbetare och studenter. Respekt för varandra är en del i SLU:s värdegrund. Rektor och prorektor har i sin blogg uppmanat alla chefer och studentkårerna att aktivt diskutera frågor kring osunda strukturer och kulturer. VH:s ledning kommer att under 2018 aktivt ta upp de värdegrunder vi vill ska gälla på vår fakultet och om jämställdhet.

Till sist – ett stort TACK för det gångna året till alla er på VH som kämpar på och på olika sätt bidrar till VH:s undervisning.

Jag önskar alla en God Jul och ett Gott Nytt År och att ni får några sköna och avkopplande dagar innan verkligheten sätter igång 2018.

Anne-Marie Dalin