Kontaktinformation
IT-Support Servicedesk, SLU
Direktsupport: 018-67 6600 tonval 1
Öppet 08.00-16.00
Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se
Vi har den senaste tiden drabbats av överbelastat nät som visat sig genom tröga system och även att passagesystemet inte fungerat pålitligt.
I fredags började många SLU-datorer ladda ner den senast planerade Windows10-versionen. Efter att IT-avdelningen konstaterat vad det berodde på, gjordes en central inställning som helt stängde av Windowsuppdateringar för merparten av SLUs Windowsdatorer. Nätverket återgick till att fungera som det normalt gör. För att hantera belastningen på nätverket när vi återigen öppnar upp för Windowsuppdateringar aktiverades en funktion som gör att vi kan styra nedladdningshastigheten (för Windowsuppdateringarna). Under tisdagen påbörjades tester för att hitta ett lämpligt sätt att ändra uppdateringsinställningen i lagom takt.
Under onsdagen fick vi under en kortare tid åter en stor ökning av nätverkstrafiken. De Windowsdatorer som IT-avd inte administrerar började nu att ladda ner den senaste Windows10-versionen via Microsofts månadsuppdateringar. Vi kunde även denna gång via en annan funktion i nätverket påverka nedladdningarna så vi återställde funktionen i nätverket
Vi jobbar nu vidare med att i mindre grupper slå på Windowsuppdateringar för SLU-datorer och övervakar så att belastningen på nätverket inte blir för hög.
IT-Support Servicedesk, SLU
Direktsupport: 018-67 6600 tonval 1
Öppet 08.00-16.00
Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se