Mykologer diskuterade svampekologi i de norska fjällen

Publicerad: 26 september 2016

Många forskare från institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi och institutionen för mark och miljö deltog i NEFOM - mötet (North European Forest Mycologists) vid Finse forskningsstation i de norska fjällen 18-21 september.

Cirka 30 forskare och studenter deltog i mötet, och de representerade samtliga nordiska länder, Baltikum och Skottland. I symposiet deltog också två inbjudna gäster, Petr Baldrian (Academy of Sciences of the Czech Republic) och Marc-André Selosse (Naturhistoriska muséet i Frankrike), och två experter på alpine mykologi, Gro Gulden (Naturhistoriska muséet i Oslo) och Trond Schumacher (Universitetet i Oslo).

- Symposiet var verkligen inspirerande - det faktum att vi idag har möjlighet att använda storskalig DNA-sekvensering av svampsamhällen gör att vi kan svara på många olika frågeställningar. I synnerhet har vi haft intressanta diskussioner om hur analyser av olika egenskaper kan bidra till att förstå svampars ekologiska roller samt svampsamhällenas reaktioner på olika stimuli . Det här nätverket är som en stor familj och ett riktigt bra ställe att kontakter och feedback på sitt pågående arbete, säger Karina Clemmensen, en av forskarna från institutionen som deltog i mötet.