Vetenskapsvinnare på besök

Publicerad: 19 augusti 2016

Skoglig fältforskning, biomassahantering och mjölkproduktion var tre saker som vinnarna av den Estniska tävlingen Science Battle fick lära sig mer om när de besökte SLU i Umeå 16-18 augusti.

Studentföreningen Science Alive bildades 2011 i Estland för att främja vetenskap och marknadsföra vetenskapliga yrken. År 2015 började Science Alive organisera den vetenskapliga tävlingen Science Battle för elever i åskurs 7 till 9 med syftet att engagera dem mer aktivt inom vetenskap och visar betydelsen av vetenskap i vårt vardagsliv.

De tre vinnarna av årets Science Battle fick åka till Umeå, Sverige för att besöka SLU och få en inblick i den forskning vi bedriver. De besökte Svartbergets forskningsstation i Vindeln, samt biomassateknologiskt centrum och Röbäcksdalens fältforskningsstation och ladugård i Umeå.

Giuseppe De Simon, enheten för skoglig fältforskning, Sylvia Larsson, institutionen för skogens biomassa och teknologi, samt Johanna Wallsten och Jenny Viklund från institutionen för norrländsk jordbruksvetenskap deltog från SLU.