Akvakultur på Matologi: Matsvinn till insekter, insekter till fisk – ett exempel på cirkulär matproduktion
Matologi är en kunskapsfestival om mat, hälsa och hållbarhet. 2019 kommer Matologi att sätta fokus på matsvinn. Möt forskarna som kämpar för minskat svinn i jordbruket, som vet vad vi väljer bort att köpa eller skrapar av från tallriken, som har koll på vad som händer efter bäst före-datum. Se kockarna som kan göra delikatesser av det du kanske brukar slänga. Skillnaden är kunskap.
"5 ton fisk i disk"
Målet med projektet "5 ton fisk i disk" är att producera ett resurseffektivt och hållbart fiskfoder. Projektet drivs av SLU och Axfoundation i samarbete med en rad företag och organisationer. Idén bygger på att vi matar insekter (svart soldatfluga) med grönsaksavfall och gammalt bröd. Insekterna växer sig feta och proteinrika och blandas med svenskt ärtprotein som sedan blir foder till odlad regnbågslax. På så sätt minskar vi behovet av konventionella foderingredienser så som importerad soja, spannmål och vildfångad fisk, d.v.s. mat som vi människor kan äta istället. En extra bonus är att fisken smakar utsökt och hyllas av kockar!
Kom och besök vår monter där du träffar forskare från SLU Aquaculture och företrädare för Axfoundation som gärna berättar mer om projektet och om andra satsningar på framtidens mat.
Läs mer om eventet på sidan Matologi.
Tid: 2019-08-24 10:00 - 16:00
Ort: Stockholm
Lokal: utanför Norra Latin, Drottninggatan 71 B
Arrangör: SLU Future Food
Pris: Fritt inträde
Mer information:
Beskrivning: Under en dag samlas forskare, mat- hälso- och miljöintresserade storstadsbor, kockar och producenter för att mötas och samtala om frågor som rör mat. klimat och hälsa. Det är femte året som Matologi går av stapeln och eventet består av följande delar: Forskare, myndigheter, beslutsfattare, företagare och andra intresserade debatterar och samtalar om aktuella frågor inom årets tema. SLU-forskare berättar vad den senaste vetenskapen kommit fram till, svarar på frågor och diskuterar ämnet med besökarna. Detta kopplas till Framtidens företag (start-ups och food tech) samt produkter som faktiskt går att äta och köpa.
Syfte: Öka kunskapen om SLU. Öka kunskapen avseende hållbar mat.
Målgrupp: Matintresserade storstadsbor 15-55 år, som vill fatta medvetna matbeslut.