SLU i central roll i kunskapsbygge om Östersjön på Skansen

Senast ändrad: 06 juli 2023

Sedan ett par år planerar Skansen i Stockholm ett kunskapscentrum om Östersjön där både Stockholms universitet och SLU har en central roll för det vetenskapliga innehållet. Huset där utställningen ska finnas började byggas i höstas för att stå klart hösten 2018. Detta är en enorm möjlighet att visa all den kunskap som SLU har om Östersjön.

– Att få synas på Skansen med alla sina besökare är ju givetvis som en dröm. Detta Baltic Sea Science Centre är en fantastisk möjlighet för SLU att tillsammans med Skansen omforma alla våra vetenskapliga fakta till lättillgänglig utställningar för allmänheten säger professor Magnus Appelberg på institutionen för akvatiska resurser.

Östersjön ska visas ur olika aspekter. Det ska finnas akvarier, en utställning om hur Östersjön ser ut längs kusten samt tre utställningar om miljögifter, övergödning samt fisk och fiske. Målgruppen är både skolungdomar med fokus på högstadium och gymnasiet och den intresserade allmänheten.

Kunskapsråd garanterar kvaliteten

Skansen driver projektet tillsammans med huvudfinansiären Stiftelsen BalticSea2020. Syftet är att öka kunskapen om Östersjöns känsliga ekosystem. Planeringen har pågått ett par år nu och mycket av det som ska visas i utställningarna är bestämt. SLU har varit med i diskussionerna om hur kunskapen kan presenteras och utställningarna gestaltas. SLU kommer att spela en aktiv roll även i det fortsatta arbetet när huset har öppnat för allmänheten.

– Det kunskapsråd som har bildats med Skansen, Baltic Sea 2020, Stockholms universitet och SLU och som hittills har diskuterat det som ska visas i Baltic Sea Science Centre kommer även fortsättningsvis att vara verksamt för att bland annat säkerställa att utställningarna hålls aktuella och vetenskapligt korrekta efter att centret har invigts. Här har SLU givetvis sin viktiga uppgift att fylla, säger Magnus Appelberg.

SLU satsar på bred front

Magnus är glad att SLU har satsat så pass mycket på detta prestigefulla och oerhört viktiga arbete. Forskare, miljöanalytiker och andra medarbetare som engageras ska få ersättning med centrala medel. Förutom Magnus deltar Jens Olsson på akvatiska resurser och Helena Aronsson på mark och miljö i planeringsarbetet. Helt nyligen engagerades vicedekan för samverkan vid NJ-fakulteten Hanna Bergeå som sammankallande på SLU. Arbetsgruppen vill vidga den interna uppslutningen.

– Vi är säkra på att det finns personer på SLU som har enormt mycket erfarenhet och kunskaper som skulle vara värdefulla för oss. Det är viktigt att vi kommer i kontakt med dessa personer för att kunna leverera det bästa och det senaste.

För att öka kännedomen om samarbetet med Skansen kommer det att anordnas en lunchföreläsning på Ultuna den 15 maj.

– Skansen har över en miljon besökare per år. Baltic Sea Science Centre blir en helt unik möjlighet för oss att visa den breda forskning SLU bedriver. Med Skansens erfarenhet och kunskap om att skapa intressanta utställningar kommer detta bli helt enastående.

Baltic Sea Science Centre på Skansen i Stockholm innehåller utställningar om hur Östersjön mår. Byggnaden har många akvarier, foto. Baltic Sea Science Centre ligger nära Skansens huvudingång. Foto: Jens Olsson.

Text Mårten Granert-Gärdfeldt. Publicerad april 2017.

Fakta:

• Baltic Sea Science Center ska öka kunskapen och medvetenheten om hur Östersjön påverkar våra liv
  • Första spadtaget togs i november 2016
  • Centret öppnar hösten 2018
  • Kostnaden är beräknad till 130 miljoner kronor och 80 miljoner finansieras av stiftelsen BalticSea2020
  • Stockholms universitet har en liknande roll som SLU
  • I byggnaden kommer det att finnas utställningar, akvarier, lektionssalar och laboratorium