SLU äger drygt 200 fordon av olika slag som används på land. Här ingår traktorer, lastbilar, personbilar och andra fordon som mopeder och terrängfordon. Knappt hälften av dessa körs på någon form av fossilfritt drivmedel som el eller HVO100 (fossilfri diesel).
Vi har 67 traktorer och en tredjedel av dem körs fossilfritt, av de 64 lastbilarna och 54 personbilarna körs knappt hälften på fossilfritt, detta gäller också andra fordon som mopeder och terrängfordon, vi har 31 sådana.
Fartyg och båtar behöver också en skjuts framåt med hjälp av drivmedel. Vårt forskningsfartyg R/V Svea kördes de första åren på HVO100, men har på grund av höjda drivmedelspriser körts på miljödiesel under 2022 och 2023. Under 2024 har det varit möjligt att till viss del åter övergå till HVO100. Övriga fartyg och båtar använder en relativt liten andel fossilfritt, men några mindre utombordare har försetts med elmotorer.
Maja Reizenstein, miljöanalytiker vid institutionen för akvatiska resurser vet mer om våra båtar:
– Vi har allt från små utombordare till mindre fartyg på ca 6-8 meter. De större båtarna och utombordsmotorerna använder diesel, bensin eller alkylat (miljöbränsle). Det finns ännu inga tillräckligt bra alternativ, varken vad gäller ekonomi eller kapacitet. Båtarna används till provfisken i hela Sverige, i sjöar och längs kusten.
På Sötvattenslaboratoriet vid Drottningholm följer man utvecklingen när det gäller elmotorer och har en långsiktig plan att byta ut fossildrivna motorer till el. Hittills har cirka åtta fossildrivna utombordare försetts med elmotorer.
– Det fungerar utmärkt, säger Maja Reizenstein. Det är miljövänligt och skapar en klart bättre arbetsmiljö då de varken luktar eller låter mycket. Just dessa elmotorer används för provfisken i små sjöar i hela Sverige.
Uppgradering av fordon
Martin Ahrne är sakkunnig i biodrivmedel och elektrifiering vid Biodriv Öst. Han har hjälpt miljöenheten kring frågeställningar om drivmedel och har några råd kring hur vi kan tänka kring byte av fordon.
– Köper man en ny bil är det el som gäller, gamla fordon är lämpligt att försöka skrota ut i förväg.
Det kan ju vara så att det befintliga fordonet är relativt nytt, vad gör vi då?
– Det lämpligaste är att köra på biodrivmedel och behålla det, sälj inte vidare till någon annan, det är ingen vits, då är det bättre att runda av lite tidigare, säger Martin Ahrne.
Vad gör vi nu?
Karin Bäckman, miljökoordinator vid miljöenheten, säger att vi idag inte har någon samordnande funktion när det gäller inköp av fordon eller drivmedel, annat än genom de ramavtal som finns.
– Det åligger därför respektive verksamhetsansvarig att bidra till en fossilfri fordonsflotta 2027. För att lyckas med det här fokusområdet behöver omställningstempot öka. Miljöenheten har informerat prefekter, avdelningschefer inom verksamhetsstödet, miljösamordnare och miljörepresentanter om vikten av handlingsplaner.
Ytterligare information är att SLU:s personbilar och lätta lastbilar ska vara utrustade med alkolås senast 1 januari 2025, enligt förordningen (2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar.
Text: Vanja Sandgren
Till Vårt SLU