Klimatneutralt universitet – fordon

Senast ändrad: 11 september 2024

Alla SLU:s egna fordon, maskiner och verktyg ska drivas av icke fossilt bränsle senast 2027. Men hur ska vi nå dit? I serien om hur vi jobbar med att bli klimatneutrala reder vi ut begreppen och konstaterar samtidigt att vi behöver öka omställningstempot.

SLU äger drygt 200 fordon av olika slag som används på land. Här ingår traktorer, lastbilar, personbilar och andra fordon som mopeder och terrängfordon. Knappt hälften av dessa körs på någon form av fossilfritt drivmedel som el eller HVO100 (fossilfri diesel).

Vi har 67 traktorer och en tredjedel av dem körs fossilfritt, av de 64 lastbilarna och 54 personbilarna körs knappt hälften på fossilfritt, detta gäller också andra fordon som mopeder och terrängfordon, vi har 31 sådana.

Fartyg och båtar behöver också en skjuts framåt med hjälp av drivmedel. Vårt forskningsfartyg R/V Svea kördes de första åren på HVO100, men har på grund av höjda drivmedelspriser körts på miljödiesel under 2022 och 2023. Under 2024 har det varit möjligt att till viss del åter övergå till HVO100. Övriga fartyg och båtar använder en relativt liten andel fossilfritt, men några mindre utombordare har försetts med elmotorer.

Maja Reizenstein, miljöanalytiker vid institutionen för akvatiska resurser vet mer om våra båtar:

– Vi har allt från små utombordare till mindre fartyg på ca 6-8 meter. De större båtarna och utombordsmotorerna använder diesel, bensin eller alkylat (miljöbränsle). Det finns ännu inga tillräckligt bra alternativ, varken vad gäller ekonomi eller kapacitet. Båtarna används till provfisken i hela Sverige, i sjöar och längs kusten.

På Sötvattenslaboratoriet vid Drottningholm följer man utvecklingen när det gäller elmotorer och har en långsiktig plan att byta ut fossildrivna motorer till el. Hittills har cirka åtta fossildrivna utombordare försetts med elmotorer.

– Det fungerar utmärkt, säger Maja Reizenstein. Det är miljövänligt och skapar en klart bättre arbetsmiljö då de varken luktar eller låter mycket. Just dessa elmotorer används för provfisken i små sjöar i hela Sverige.

Uppgradering av fordon

Martin Ahrne är sakkunnig i biodrivmedel och elektrifiering vid Biodriv Öst. Han har hjälpt miljöenheten kring frågeställningar om drivmedel och har några råd kring hur vi kan tänka kring byte av fordon.

– Köper man en ny bil är det el som gäller, gamla fordon är lämpligt att försöka skrota ut i förväg.

Det kan ju vara så att det befintliga fordonet är relativt nytt, vad gör vi då?

– Det lämpligaste är att köra på biodrivmedel och behålla det, sälj inte vidare till någon annan, det är ingen vits, då är det bättre att runda av lite tidigare, säger Martin Ahrne.

Vad gör vi nu?

Karin Bäckman, miljökoordinator vid miljöenheten, säger att vi idag inte har någon samordnande funktion när det gäller inköp av fordon eller drivmedel, annat än genom de ramavtal som finns.

– Det åligger därför respektive verksamhetsansvarig att bidra till en fossilfri fordonsflotta 2027. För att lyckas med det här fokusområdet behöver omställningstempot öka. Miljöenheten har informerat prefekter, avdelningschefer inom verksamhetsstödet, miljösamordnare och miljörepresentanter om vikten av handlingsplaner.

Ytterligare information är att SLU:s personbilar och lätta lastbilar ska vara utrustade med alkolås senast 1 januari 2025, enligt förordningen (2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar.

Text: Vanja Sandgren

Till Vårt SLU

Mängd av drivmedel

Miljöenheten sammanställer de mängder av olika drivmedel som SLU köper in och utsläpp av CO2e för dessa, så här såg det ut 2023:

HVO100: 33 % av förbrukningen, vilket motsvarar 7 % av utsläppen från inköpta drivmedel.

Diesel: 54 % av förbrukningen, vilket motsvarar 74 % av utsläppen från inköpta drivmedel.

Bensin: 12 % av förbrukningen, vilket motsvarar 18 % av utsläppen från inköpta drivmedel.

Övrigt: 1 % av förbrukningen, vilket motsvarar 1 % av utsläppen från inköpta drivmedel.

Länkar

Riktlinjer för innehav av motordrivna fordon, maskiner och verktyg vid SLU: SLU-649.docx

Förordning om myndigheters bilar: Förordning (2020:486) om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar | Sveriges riksdag (riksdagen.se)

Revisionsrapport där avvikelser framgår i sin helhet: Miljöcertifieringar vid SLU - Externrevisionsrapporter - Alla dokument

Handlingsplaner

För en mer detaljerad sammanställning, se SLU-187 i miljöhandboken och välj fliken ”Handlingsplaner fokusområde 6.3”. Kontakta din verksamhets miljösamordnare eller miljörepresentant kring frågor om handlingsplan m.m.

Kontakt

Frågor och funderingar kring fordon kan ställas till olika funktionsadresser beroende på vad ärendet gäller:

Miljöfrågor: miljo@slu.se

Inköpsfrågor: upphandling@slu.se

Inventarie-/anläggningsfrågor, adressändring, m.m.: inv-reg@slu.se

Fakta:

Sex fokusområden

  1. All el SLU köper eller konsumerar ska vara av fossilfritt ursprung.
  2. All fjärrvärme/fjärrkyla SLU köper eller konsumerar ska vara av fossilfritt ursprung.
  3. Alla SLU:s egna fordon, maskiner och verktyg ska drivas icke-fossilt bränsle.
  4. Upphandling av varor och tjänster ska göras med en tydlig klimatmedvetenhet.
  5. Utsläppen från SLU:s tjänsteresor ska minska enligt beslutad målformulering och handlingsplan.
  6. SLU avser att klimatkompensera för de klimatpåverkande utsläpp som man inte kan åtgärda eller ta bort. Hur klimatkompensationen ska göras ska utredas.