Senaste nytt i IGA IDIS 2.0-projektet

Under våren har studenters konton och behörigheter flyttats över och hanteras nu av IGA. Nästa steg i projektet sker efter sommaren, då skapande och borttag av konton och e-post-adresser för nya anställda och verksamma också flyttas från den gamla plattformen IDIS till IGA.
Information om kommande förändringar i IGA IDIS 2.0-projektet
Under våren har studenters konton och behörigheter flyttats över och hanteras av IGA. Nästa steg i projektet sker efter sommaren, då skapande och borttag av konton och epost-adresser för nya anställda och verksamma också flyttas från den gamla plattformen IDIS till IGA.
Vad innebär detta?
Från och med tidig höst:
- On- och offboarding av anställda och verksamma kommer ske i IGA istället för IDIS.
- Verksamma hanteras i IGA, vilket innebär en förändring för dig som har personalrollen eller är katalogansvarig. Ni berörda kommer få mer information (och eventuell utbildning) kring detta längre fram.
- För medarbetare blir förändringen liten i detta steg.
Nästa steg – hantering av roller och behörigheter
När anställda och verksamma finns i IGA, påbörjas flytten av roll- och behörighetshantering till den nya plattformen.
- Katalogansvariga och personalrollen får huvudansvaret för att säkerställa att behörighets- och rollbeställningar sker korrekt.
- Servicedesk och närmaste chef kommer att stötta i arbetet.
- Beställningsportalen öppnas för all personal – även anställda och verksamma kommer alltså kunna beställa behörigheter till sig själva
Chefernas ansvar
- Godkänna behörighetsbeställningar från sina medarbetare.
- Regelbundet se över och återgodkänna manuella behörigheter, för att undvika att medarbetare har tillgång till mer än de behöver.
Kontaktinformation
Karl Jungward, Projektledare IGA IDIS 2.0
IT-Avdelningen, karl.jungward@slu.se