Nyhet

Senaste nytt i IGA IDIS 2.0-projektet

Publicerad: 16 juni 2025

Under våren har studenters konton och behörigheter flyttats över och hanteras nu av IGA. Nästa steg i projektet sker efter sommaren, då skapande och borttag av konton och e-post-adresser för nya anställda och verksamma också flyttas från den gamla plattformen IDIS till IGA.

 

Information om kommande förändringar i IGA IDIS 2.0-projektet

Under våren har studenters konton och behörigheter flyttats över och hanteras av IGA. Nästa steg i projektet sker efter sommaren, då skapande och borttag av konton och epost-adresser för nya anställda och verksamma också flyttas från den gamla plattformen IDIS till IGA.

Vad innebär detta?

Från och med tidig höst:

  • On- och offboarding av anställda och verksamma kommer ske i IGA istället för IDIS.
  • Verksamma hanteras i IGA, vilket innebär en förändring för dig som har personalrollen eller är katalogansvarig. Ni berörda kommer få mer information (och eventuell utbildning) kring detta längre fram.
  • För medarbetare blir förändringen liten i detta steg.

Nästa steg – hantering av roller och behörigheter

När anställda och verksamma finns i IGA, påbörjas flytten av roll- och behörighetshantering till den nya plattformen.

  • Katalogansvariga och personalrollen får huvudansvaret för att säkerställa att behörighets- och rollbeställningar sker korrekt.
  • Servicedesk och närmaste chef kommer att stötta i arbetet.
  • Beställningsportalen öppnas för all personal – även anställda och verksamma kommer alltså kunna beställa behörigheter till sig själva

Chefernas ansvar

  • Godkänna behörighetsbeställningar från sina medarbetare.
  • Regelbundet se över och återgodkänna manuella behörigheter, för att undvika att medarbetare har tillgång till mer än de behöver.

Relaterade sidor: