Nyhet

Förändrat sätt att arbeta med arbetsmiljö, jämställdhet och lika villkor

Publicerad: 18 juni 2025
Kugghjul

En ny organisation för arbetsmiljö, lika villkor och jämställdhet har trätt i kraft. Den kallas inkluderande arbetsmiljö. Denna förändring är i linje med SLU:s ambition att förstärka och samordna det förebyggande arbetet för både medarbetare och studenter.

Tidigare har det funnits två separata organisationer för samverkan, en för arbetsmiljö och en för jämställdhet och lika villkor. Denna modell har setts över på uppdrag av rektor. Utöver att arbetet med arbetsmiljö, jämställdhet och lika villkor ska samordnas, är organiseringen tydligare anpassad utifrån att chefsansvaret för dessa frågor ligger i chefslinjen. Det senare har inte bara betydelse för SLU:s ansvar som arbetsgivare utan också för rollen som utbildningsanordnare.

Den nya organisationen trädde i kraft den 1 maj och arbetssättet med inkluderande arbetsmiljö kommer att implementeras stegvis under 2025.

Vad innebär den nya organisationen i praktiken?

  • Institutionerna (motsvarande) och avdelningarna (motsvarande) inom verksamhetsstödet arbetar i praktiken redan idag i allt väsentligt utifrån hur den nya organisationen är tänkt att fungera. Det medför alltså inga större förändringar på denna nivå. Den enda betydande förändringen är att dessa forum kommer att vara skyddskommittéer i lagens mening i stället för samverkansgrupper, samt byta namn till lokala kommittéer för inkluderande arbetsmiljö (LIA).

  • De regionala arbetsmiljökommittéerna (RAK) samt fakulteternas JLV-kommittéer ersätts med fakultetskommittéer för inkluderande arbetsmiljö (FIA) samt verksamhetsstödets kommitté för inkluderande arbetsmiljö (SIA).
  • SLU:s centrala arbetsmiljökommitté liksom JLV-rådet (rådet för jämställdhet och lika villkor) ersätts med kommittén för inkluderande arbetsmiljö (KIA).

Ett samordningsutskott kommer att arbeta med implementeringen av det förändrade arbetssättet på fakultetsnivå (FIA/SIA) och centralnivå (KIA). Det handlar bland annat om att stötta chefers arbete med inkluderande arbetsmiljö, att se över arbetsmiljö- och lika villkors sidorna på medarbetarwebben samt att ta fram mallar för agendor till sammanträden.

Mer information om implementeringen kommer efter sommaren.

Relaterade sidor:


Kontaktinformation

HR-specialisterna
HR-enheten, Personalavdelningen, SLU