Samarbete över avdelningsgränser ska höja kvaliteten på provtagningen av ål på SLU Aqua

Publicerad: 17 juni 2024
Räkning av simblåseparasit

Under vecka 24 träffades kollegor från Kust- och Sötvattenslaboratoriet på Drottningholm för att tillsammans dissekera ål. Syftet med träffen var att dela erfarenheter och gå igenom de olika stegen i individprovtagningen och säkerställa att provtagningen sker på samma sätt oavsett vem som utför dissektionen.

- I vårt arbete med att utvärdera och utveckla övervakningsprogrammet för ål så märkte vi under 2023 att individprovtagningen skiljde sig ganska så mycket beroende på om ålen dissekerades av personal från Kust- respektive Sötvattenslaboratoriet. Vi påbörjade därför ett arbete med att samordna provtagningen under 2023 - ett arbete som har mynnat ut i dissektionsträffen här på Sölab, säger Philip Jacobson som är forskare på enheten för vandringsfisk på SLU Aqua.

Under dissektionsträffen dissekerades både gul- och blankål för att tillsammans kalibrera och synkronisera dissektionen av ål.

- Det är viktigt att vi dissekerar ålen på samma sätt, oavsett vid vilket av våra labb som ålen dissekeras vid. Vi vill ju kunna använda all ål som vi provtar i våra analyser, fortsätter Philip.

Störst behov av kalibrering var mätningen av ålens ögon och fenor som, i relation till ålens längd och vikt, används för att räkna fram ålens utvecklingsfas. Utöver detta standardiserades även metoden för att räkna antalet simblåseparasiter (Anguillicoloides crassus) samt för hur somatisk vikt ska provtas.

- Under 2023 har vi även jobbat så att vi kan lagra samma typ av individdata i databaserna KUL och Sötebasen. Nu är nästa steg att ta fram en institutionsgemensam dissektionsmanual som visar hur vi dissekerar ål på SLU Aqua. Dissektionsmanualen är en viktig del i vårt pågående arbetet med att kvalitetssäkra och dokumentera vad vi gör inom övervakningsprogrammet för ål, avslutar Philip.

Gemensam dissektion av ål.jpg

Gemensam dissektion av ål. Foto: Philip Jacobson.

Fakta:

SLU Aqua samlar årligen in ål till havs, från Sveriges väst-, syd- och ostkust samt från flertalet sjöar och vattendrag inom ramen för DCF. Har du frågor om SLU Aquas övervakningsprogram för ål, tveka inte att höra av dig till Josefin Sundin, Philip Jacobson eller Per Holliland.

Josefin Sundin, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, SLU
josefin.sundin@slu.se, 010-478 42 24

Philip Jacobson, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU
philip.jacobson@slu.se, 010-478 41 74

Per Holliland, miljöanalytiker
Institutionen för akvatiska resurser, Kustlaboratoriet, SLU
per.holliland@slu.se, 010-478 41 33.