Sluss söker ny ordförande och vice ordförande för läsåret 24/25!

Publicerad: 20 februari 2024

Är du nyfiken på hur studiebevakningen fungerar på central nivå på SLU? Eller har du kanske suttit med i ett studieråd och insett hur kul det är att vara med och påverka utbildningen och den studiesociala miljön på SLU? Eller är du rent utav en pärla på att få folk att samarbeta och arbeta mot gemensamma mål? Då kan tjänsterna som Sluss ordförande eller vice ordförande vara något för dig!

Nu söker Sluss ny ordförande och vice ordförande för läsåret 24/25!

Som Sluss ordförande eller vice ordförande arbetar du heltid med studiebevakning samt med att främja samarbetet mellan SLU:s sju studentkårer.

En vanlig dag som ordförande eller vice ordförande kan börja med ett möte med något av SLU:s arbetsorgan. På ett sådant möte kan frågor såsom campusutveckling, SLU:s hemsida, marknadsföring, digital salstentamen, arbetsmiljö, studentbostäder, antagningsstatistik, anslagsfördelning eller programstrukturer diskuteras.

Efter lunch står det intern planering i kalendern och det är dags att förbereda dagordning för ett av Sluss styrelsemöten. Innan dagen är slut ringer en kårordförande och vill diskutera en sak som kommit upp i en kursvärdering. Ingen dag är den andra lik och man får stor möjlighet att styra över sitt schema.

Ordförande och vice ordförandes uppdrag är snarlika men skiljer sig ändå lite åt.

Ordförande har ett huvudansvar för representation och utbildningsfrågor vilket gör att man har nära kontakt med SLU:s rektor, håller tal och representerar studenterna i officiella sammanhang.

Vice ordförande har däremot ett större ansvar för studiesociala frågor och internationella frågor. Som vice ordförande förväntas man även åka på ELSA-möten som äger rum på universitet runt om i Europa.

Båda posterna innebär en hel del resande i vårt avlånga land. Alla möten är inte på Ultuna och Sluss försöker besöka alla SLU:s campus och studentkårer en gång per år.

SLUSS har fina kontorslokaler på Ultuna i ett eget torp mitt på campus och är du inte student i Uppsala så hjälper Sluss dig att hitta boende.

Fakta:

Är du intresserad och vill veta mer om tjänsterna kan du kontakta Lotta Höglund, sammankallande för Sluss valberedningen, på lotta.hoglund@slu.se. Är du nyfiken på vad Sluss håller på med kan du även kolla in vår Instagram (sluss_slu) eller Facebook (Sluss - SLU:s samlade studentkårer).

Ansökan sker genom att skicka CV, personligt brev och intyg om kårmedlemskap till slussval@slu.se senast fredag den 1:a mars.

Tillträde är den 1 juni 2024.