Doktorspromotion 2024: Nya doktorer och pristagare hyllades

Publicerad: 09 oktober 2024

Lördag den 5 oktober var det åter dags för promotion vid SLU, då diplom, ringar, lagerkransar och hattar delades ut till 4 jubeldoktor, 6 hedersdoktorer och 46 färska doktorer vid SLU:s fyra fakulteter. Dessutom uppmärksammades mottagare av årets förtjänstmedaljer, pedagogiska priser och Rektor Mårten Carlssons pris.

Promotionen är SLU:s största årliga fest. Högtiden var – såsom förväntat – högtidlig med processioner, pampig musik och högtidsdräkter.

Rektor Maria Knutson Wedel kommenterade i sitt välkomsttal betydelsen av mångfald, inte bara i naturen utan också i den akademiska världen. I naturen finns det väldigt många ovanliga arter som har en unik nisch i något ekosystem, och rektor menade att människor med doktorsexamen kan liknas vid en sådan ”art”.  De finns förvisso gott om doktorer i akademin, men i samhället i stort är det ovanligt att vara disputerad. Hon avslutade talet med att beskriva våra nydisputerade som en av samhällets ovanliga arter, som med sin mångfald och förmåga att analysera komplexa problem helt enkelt kan vara SLU:s viktigaste bidrag till ett framtida hållbart samhälle.

I årets högtidstal, med rubriken ”Forna filosofer och framtidens fruktsamhetsforskning”, berättade professor Renée Båge om hur filosofer och forskare sedan tidernas begynnelse har intresserat sig för livets uppkomst. I föreläsningen gav hon exempel på aktuell reproduktionsforskning vid SLU, och knöt an till de tidiga teorierna om livets uppkomst.

Jubeldoktorer, hedersdoktorer och nya doktorer efter avlagda prov promoverades fakultetsvis. Därefter uppmärksammades mottagarna av pedagogiska priser, Rektor Mårten Carlssons pris och förtjänstmedaljer.