Studenter avslutas i Canvaskurser då de får ett slutbetyg i Ladok

Publicerad: 08 januari 2024

Det kommer att ske en förändring i Canvas som innebär att studenter avslutas i deras Canvas kurser så snart de får ett slutbetyg för kursen i Ladok.

För en student innebär det att kursen tas bort från översikten men studenten kan fortfarande öppna den avslutade kursen genom att klicka på Kurser (ikonen under Översikt) och sedan välja Alla kurser för att där se kursen under Tidigare registreringar. I en avslutad kurs kan studenten se kursens innehåll och sina inlämningar med bedömning i ett läs-läge men inte göra nya inlämningar.

Vi gör denna förändring för att förbättra studenters upplevelse i Canvas genom att sätta fokus på aktiva kurser.

Studenterna har informerats om detta tillsammans med denna video:

För en lärare eller kursadministratör så innebär det att studenter som får slutbetyg för kursen inte längre syns i listan av studenter under menyn Personer. Studenten syns då ej heller under Omdömen eller i Speedgrader.
För att se avslutade studenter gå till menyn Personer och klicka på knappen med tre prickar och välj Visa tidigare registreringar. Där visas de studenter som avslutat kursen (fått ett slutbetyg för kursen) och genom att klicka på studentens namn och därefter klicka på Återställ kan en student åter tas tillbaka till kursen och därmed bli synlig i kursen på vanligt vis igen.

Avdelningen för Lärande och digitalisering

För frågor och synpunkter om våra utbildningssystem
utb-system@slu.se.