"Det gav mig ett helt nytt intresse för bland annat agroforestry"

Publicerad: 10 maj 2023

År 2020 gick Rebecka sitt andra år på Lundellska gymnasiet i Uppsala när hennes lärare i geografi introducerade SLU Youth Institute för klassen. 2021 tog hon studenten och nu läser hon andra året på Civilingenjörsprogrammet ”Miljö & Vattenteknik”, och det var just SLU Youth Institute som inspirerade henne att välja programmet.

Hur var det att vara med i Youth Institute?

När jag hörde om SLU Youth Institute blev jag direkt intresserad. Jag hade inte hört om det innan, i och med att det var första året som SLU arrangerade projektet. Det kändes jättekul att få skriva om ett valfritt land och ämne kopplat till global livsmedelssäkerhet, då det var helt nytt. Jag valde att skriva om Costa Rica då det är ett land som verkligen intresserar mig och riktade därefter in mig på jordbruk. Hela processen var jätterolig och jag kommer ihåg att ju mer tid jag lade på ämnet och uppsatsen så ökade även mitt intresse, vilket gjorde att jag lade rätt mycket av min fritid på uppsatsen.

Vad tar du med dig från SLU Youth Institute?

Det är verkligen allt. Men framförallt att det gav mig ett helt nytt intresse för bland annat agroforestry, det vill säga hur man kombinerar skogsbruk och jordbruk. Det ledde till att jag valde det program jag läser idag. Dessutom var forskningen och skrivandet väldigt lärorikt, men också att få träffa alla experter vid rundabordssamtalet.

Hur var rundabordssamtalet?

Det var jätteroligt! Dels att få höra alla andras presentationer om deras uppsatser och sen att få höra om de länder som de andra eleverna hade valt. Sen var det också kul att få ta upp de frågor som jag hade funderat över under processens gång.

Hur var det globala rundabordssamtalet som du deltog i online?

I och med att jag skrev min Global Challenge uppsats på svenska så var det sedan jätteroligt att få översätta den till engelska. Sen hade jag även årets vinnare av World Food Prize Dr. Rattan Lal vid mitt bord, vilket var superkul. Det var även nervöst att träffa någon så framgångsrik och duktig inom det ämne som han jobbar inom. Det var även spännande att få feedback, vilket gav mig mycket positiv energi och en vilja att fortsätta utvecklas inom ämnet.

Rundabordssamtalen samt hela SLU Youth Institute har gjort att jag nu är mer intresserad av globala frågor och utlandsstudier.

Har du några tips till nuvarande och kommande Youth Institute elever?

Mina bästa tips är att engagera dig i projektet och att skriva om något som du verkligen tycker är spännande, och att förmedla det på ett bra sätt. Om du skriver om något du själv är intresserad av så tror jag att det kommer att göra upplevelsen roligare, samt att det kan ge dig fler möjligheter. Mina tips inför rundabordssamtalen är att verkligen lägga tid på din presentation och att tänka på vilket budskap du vill förmedla, snarare än att sammanfatta din uppsats.

Har det öppnat upp några nya möjligheter för dig tack vare SLU Youth Institute?

Genom att delta i SLU Youth Institute och sedan studera ett program som ges av SLU & Uppsala Universitet - så har jag fortsatt kontakt med SLU Global och är nu med i deras studentpool. Genom mina kontakter på SLU Global så blev jag tillfrågad att vara en del av studentpanelen på Dag Hammarskjölds föreläsningen med Amina J. Mohammed, vice generalsekreterare för FN. Eventet var otroligt lärorikt, och det var så spännande att själv få förbereda två frågor till henne och höra hennes svar på just mina frågor. Dessutom blev jag positivt överraskad över att jag fick möjligheten att träffa många personer med lång erfarenhet som visade ett stort intresse av att prata med oss yngre. Det var verkligen häftigt att så tidigt i min utbildning få ha samtal med, och bli tagen på allvar av, personer som jobbar inom det som man själv strävar efter.

Till hösten ska Rebecka börja sitt tredje år på Civilingenjörsprogrammet ”Miljö & Vattenteknik” i Uppsala och i framtiden hoppas hon på att få göra utlandsstudier i Japan.