Per Sandin i Filosofiska rummet

Publicerad: 03 mars 2023
Tre kalvar tittar upp bakom ett staket.

Bör djur ha politiska och lagliga rättigheter? Det är temat i avsnittet av radioprogrammet Filosofiska rummet som Per Sandin är med i. Per är lektor i bioetik och miljöetik vid institutionen för växtproduktionsekologi. Radioprogrammet sänds i P1.

Hej Per!

Vad händer i radioprogrammet?

Linda Keeling, som är professor i djurskydd vid SLU, Lena Halldenius, professor i mänskliga rättigheter vid Lunds universitet och jag själv samtalar med programledaren Cecilia Strömberg Wallin om filosofen Martha Nussbaums nya bok "Justice for Animals".

Nussbaum utgår från den så kallade kapabilietsansats hon bidragit till att utveckla. Den säger att alla individer har rätt att kunna utöva vissa grundläggande förmågor. Hon argumenterar i boken för att även djur därför borde ges vissa lagliga och politiska rättigheter.

Vi samtalade om hennes filosofiska argumentation och förhållande till olika andra tanketraditioner, men vi spekulerade också lite om eventuella tillämpningar och utvecklingen i framtiden.

Hur var det att spela in det?

Att diskutera i radio på detta sätt är roligt och spännande, men naturligtvis lite utanför bekvämlighetszonen för många av oss akademiker – det finns mindre utrymme att precisera sig och tänka om än det gör på ett typiskt akademiskt seminarium. Det är utmanade på ett bra sätt!