Utökningen ger möjlighet till smartare upplägg

Publicerad: 09 maj 2022
Två irländska varghundar sitter på en grön bänk i ett väntrum på djursjukhuset. Foto.

Redan tidigt i utökningsprojektet identifierades studenternas verksamhetsförlagda utbildning (VFU) som en flaskhals på djursjukskötarprogrammet. Därför arbetar man nu med att införa så kallad "peer learning", eller på svenska, parvis inlärning.

Modellen har framgångsrikt använts på sjuksköterskeprogrammet på Uppsala Universitet under många år och vi har nu kommit en bra bit i planeringen för att införa samma metod hos oss på djursjukskötarprogrammet.

- Det är inte i första hand ett sätt att lösa det ökade antalet VFU-platser som en utökning av antalet platser kommer att innebära. Framför allt är det ett fantastiskt bra tillfälle att genomföra en förbättring av vårt VFU-upplägg, säger Klara Smedberg, vikarierande programstudierektor för djursjukskötarprogrammet.

Aktivt arbetssätt i par

Peer learning är en modell för lärande och handledning som kännetecknas av ett studentaktiverande arbetssätt, där kunskaper och färdigheter utvecklas genom att studenter arbetar i par. Studentparet förbereder olika vårdaktiviteter, diskuterar och reflekterar kring patienternas omvårdnadsbehov och hur de kan tillgodose dem. Därefter vänder de sig till sin handledare för feedback och stöd.

Målet att peer learning ska tillämpas för djursjukskötarprogrammets båda VFU-kurser för att säkerställa tillgång till tillräckligt antal klinikplatser och samtidigt medföra pedagogiska fördelar för studenterna.

Start på prov i höst

Planen är att först prova peer learning vid tre utvalda kliniker under hösten 2022. Handledarna vid de utvalda klinikerna ska få en kort introduktion och kommer sedan att arbeta enligt modellen med de studenter som gör sin VFU på respektive klinik.

Lärdomarna från försöket kommer utgöra värdefull kunskap vid planeringen av nästa steg i projektet, vilket är att i januari 2023 genomföra en handledarutbildning med fokus på peer learning. Utbildningen ska ges på distans och erbjudas samtliga handledare från de kliniker som idag tar emot studenter för VFU.