Vem ska bli prefekt?

Publicerad: 06 april 2022

Nu är det dags att utse prefekterna för de kommande tre åren. När en ny fakultetsnämnd har tillträtt och börjat sin mandatperiod i januari är det flera andra instanser på SLU som också ska utses för nya mandatperioder, bland annat prefekter och ledamöter i kommittéer, råd och en del nämnder.

Prefekterna började tidigare alltid sina uppdrag den 1 juli. Nu är startdatumet mer flexibelt och prefekten kan börja någon gång mellan 1 juni och 1 september.

Det råder en viss frihet för hur en dekan väljer att lägga upp rekryteringen. Den interna processen ska dock genomföras under mars månad. Det är inte fråga om något val i egentlig mening men medarbetarna ska ges möjlighet att ge såväl synpunkter på en föreslagen prefekt som att kunna ge egna förslag. Sedan är det dekanen som fattar det slutgiltiga beslutet.

Ofta utser institutionen någon sorts rådgivande arbetsgrupp eller rekryteringsgrupp. Det vanligaste är att prefekten rekryteras från den egna institutionen men det har hänt att prefekter rekryterats utanför SLU.

Ett sätt att höra medarbetarnas uppfattning är genom att anordna en anonym webbenkät där de får ge sina synpunkter. Ofta hålls en hearing med de föreslagna kandidaterna.

– På NJ-fakulteten startar ofta processen med att en nomineringsgrupp diskuterar institutionens förutsättningar med dekanen. Därefter ges medarbetarna möjlighet att lämna förslag på prefekt, vilket kan vara sittande eller en annan kandidat, säger Pär Aronsson som är fakultetsdirektör på NJ.

Fakta:

Vad gör en prefekt?

• En prefekt är chef för en institution med ansvar för personal, ekonomi och arbetsmiljö.
  • Prefekten ska utveckla institutionens verksamhet.
  • Prefekten verkar för att uppmärksamma skeenden i omvärlden samt att skapa engagemang och en stödjande kultur i en kommunikativ miljö.
  • Prefekten arbetar för att utveckla samarbeten över såväl institutions- som fakultetsgränser. Den arbetar också aktivt med att utveckla samverkan med olika intressenter utanför SLU.
  • I sin roll som arbetsgivare har prefekten ansvar för att gällande lagar, förordningar och avtal följs.
  • Prefekten är direkt underställd fakultetens dekan.
  • Uppdraget är på tre år och kan förlängas.