Fakta:
Lästips:
Ten Types of Innovation - the Discipline of Building Breakthroughs
av Larry Keeley, Helen Walters, Ryan Pikkel, Brian Quinn
När försökte du senast göra något unikt i ditt företag? Studier visar att innovationstakten hos Sveriges primärproducenter är låg och att den behöver bli bättre för att höja konkurrenskraften. De allra flesta kan komma på en bra idé men saknar ett strukturerat arbetssätt för att lyckas ta sina idéer till marknaden. Men det finns vägledning till ett förbättrat innovationsarbete, konstaterar Sebastian Remvig, projektledare vid SLU Kompetenscentrum företagsledning.
Lyckad innovation handlar i grund och botten om att göra något nytt för att förbättra sitt företags konkurrenskraft. Med den definitionen blir det uppenbart att fler innovationer är positivt för konkurrenskraften som helhet. Problemet är att de allra flesta är dåliga på att innovera vilket gör det hela lite mer komplicerat. Att lägga tid och pengar på innovationsprojekt som inte ger någon avkastning kommer inte öka företagets konkurrenskraft.
Varför misslyckas då företag med att innovera? De flesta tror att de saknar kreativiteten att komma på helt nya idéer och sedan inkorporera det i sitt företag. Författarna till boken ”Ten types of innovation – the discipline of building breakthroughs” håller inte med. De menar istället att nästan alla har tillräckligt mycket kreativitet men att de flesta saknar metoder och struktur för att arbeta med innovation.
Givetvis erbjuder de en lösning på det problemet i sin bok. De tio typerna från bokens titel är deras sätt att kategorisera olika innovationer. Med ungefär tio taktiker inom varje typ finns det ett drygt hundratal typer av innovation. Tänk på ramverket ungefär som det periodiska systemet. Varje typ är en kolumn och sen fyller vi på med grundämnena eller taktikerna så att vi får ett rutnät av olika sätt att innovera på.
Jaha, vad ska vi då göra med detta innovationernas periodiska system? Gör en innovationsanalys i din bransch, vad har hänt de senaste tio åren? Med största sannolikhet kommer en eller ett par typer av innovationer nästan att saknas bland de tidigare innovationerna. Troligtvis är det där vi ska börja välja bland innovationstaktiker för att hitta nya spännande sätt att förbättra företagets lönsamhet. När man identifierat luckorna kan man låta kreativiteten komma fram till konkreta idéer på hur de skulle kunna fyllas.
Nästa steg är att lyckas skapa bestående konkurrensfördelar. Om innovationen är enkel kommer det inte krävas lång tid innan fler lantbrukare anammar den och så var fördelen för innovatören borta. Svaret är att inte låta en innovation komma ensam. Ju fler typer och taktiker som kan kombineras desto svårare blir det att ta efter för konkurrenten. Boken innehåller flera strategier för att hjälpa företaget att hitta lagom nivå och tankesätt på hur innovationer kan kombineras.
Tycker du att ditt företag eller organisation har svårt att komma på nya idéer? Fråga dig själv om ni har ett strukturerat sätt att arbeta och om ni gör tillräckligt med omvärldsanalys. Vill du lära dig mer om arbetssättet bakom de tio typerna av innovation så hör gärna av dig så ser vi vad vi kan göra för att hjälpa dig med att komma igång.
Lästips:
Ten Types of Innovation - the Discipline of Building Breakthroughs
av Larry Keeley, Helen Walters, Ryan Pikkel, Brian Quinn