Nyheter från VH:s fakultetsnämnd 19 oktober

Publicerad: 13 oktober 2022

Det var många rekryteringsärenden på fakultetsnämndens möte den 19 oktober. Mötet innehöll även information om Utökningsprojektet och om det arbete som nu har påbörjats på VH och UDS inför utvärderingen av Veterinärprogrammet.

Ekonomin

Fakultetsekonomen Inger Alderborn redogjorde för det finansiella läget på fakulteten för kvartal 3 samt om principerna för anslagsfördelningen.

Rekryteringsärenden

Nämnden beslutade om att påbörja rekrytering av en professor i smådjurskirurgi vid institutionen för kliniska vetenskaper. Detta under förutsättning att rektor tillstyrker rekryteringen.

Vidare beslutade nämnden om rekryteringar av sex universitetslektorer. Rekryteringarna är bland annat motiverade av att SLU ska utöka antalet studenter på Veterinärprogrammet och Djursjukskötarprogrammet, vilket medför att vissa ämnen behöver förstärkas med universitetslektorer. Behovet av dessa anställningar har tidigare identifierats under fakultetsnämndens arbete med den långsiktiga kompetensförsörjningen. Styrgruppen för Utökningsprojektet har prioriterat dessa sex rekryteringar som en del av 16 nya högre anställningar som finansieras med statsanslag inom ramen för projektet.

Rekryteringarna av universitetslektorerna är i följande ämnen: grismedicin (KV), fjäderfämedicin (KV), veterinärmedicinsk virologi (BVF), livsmedelssäkerhet (BVF), veterinärmedicinsk parasitologi (BVF) samt veterinärmedicinsk bakteriologi (BVF).

Information om Utökningsprojektet och Integrationsprojektet

Projektledare Anders Bjurstam informerade om läget i Utökningsprojektet.

Dekan Rauni Niskanen informerade om Integrationsprojektet.

Utvärderingen av veterinärutbildningen

Prefekt Ivar Vågsholm informerade om det arbete som nu har påbörjats på VH och UDS inför utvärderingen av veterinärprogrammet. Ivar Vågsholm leder arbetet på SLU och är den som har kontakt med EAEVE som slutligen ska besluta om ackrediteringen av utbildningen.