Kompletterande information om övergången till en ny teleoperatör den 5 december.
Projektet går framåt med övergång till den nya teleoperatören Telenor den 5 december. Läs gärna även föregående nyhetsinlägg på denna länk.
Här kommer en del kompletterande information:
- Alla mobila bredband, det vill säga externa enheter för surf som inte är din telefon, kommer att stängas ned och nya behöver beställas. (Detta handlar alltså inte om mobildata i din telefon, det kommer att fungera precis som vanligt).
Detsamma gäller datasim/tvillingkort samt e-SIM.
Om du behöver sådana abonnemang efter 5 december måste du snarast komma in med en ny beställning till support@slu.se.
Det är viktigt att detta görs då det finns en hel del abonnemang som inte används utan bara kostar SLU pengar.
- Angående abonnemang som sitter i andra typer av enheter som måste ligga kvar på Telia för att SIM-kortet inte kan bytas nu, till exempel för att de sitter på en spårsändare för en älg: skicka ärende snarast om detta till support@slu.se. Det har kommit in väldigt få ärenden avseende detta trots att det finns väldigt många enheter ute där detta bör vara aktuellt.
- Det nya avtalet med Telenor ger möjlighet till så kallad nationell roaming. Med denna funktionalitet så kan man nyttja alla mobilnät i Sverige till en högre kostnad om 69 kr/mån plus en engångs uppläggningsavgift per abonnemang. Denna tjänst är framförallt till för de som befinner sig mycket ute i fält. De som har behov av nationell roaming ska skicka in en beställning om detta institutionsvis. Vänd dig till din chef för mer information.
- För att kunna sköta övergången administrativt så kommer det mellan den 19/10 och den 5/12 inte gå att öppna nya Office extensions och fristående abonnemang. Det går inte heller att göra ändringar i befintliga abonnemang eller överlåtelser av mobilabonnemang.
Projektet kommer att fortsätta informera här på medarbetarwebben under hösten.
Frågor om projektet skickas till projektledare Jonas Västibacken jonas.vastibacken@slu.se